Langzaam Verkeer Monitoringsysteem Amsterdam

De verschillende algoritmen en rekenregels binnen LVMA werken samen zodat informatie uit videobeeld omgezet kan worden naar te interpreteren teldata als beslissing ondersteunende informatie voor de sturing in de openbare ruimte en voor beleid.

Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:27 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

Algoritmen@amsterdam.nl

Link naar publiekspagina

https://data.amsterdam.nl/datasets/PnrmHN-YvSqjhw/langzaam-verkeer-monitoringsysteem-amsterdam-lvma/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De doelen van het verwerken van een persoonsgegeven en voor de inzet van rekenregels binnen het Langzaam Verkeer Monitoringssysteem Amsterdam zijn:

- Het vermijden en beheersen van onveilige situaties (veiligheid);

- Een goede voetgangersbereikbaarheid van publieksfuncties en goede doorstroming van het verkeer in een groter gebied rond de drukke locaties (bereikbaarheid en doorstroming);

- Een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte waarin voetgangers zich welkom, veilig en comfortabel voelen (kwaliteit en comfort).

Afwegingen

Het inzetten van camera's met algoritmen is de enige mogelijkheid om effectief het doel te bereiken, omdat zo het voetgangers- en fietsverkeer in een groot gebied vanaf 1 locatie kan worden gemonitord.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme geeft aan hoe druk het ergens is, en op basis daarvan kan: 1) een automatisch scriptbesluit voor dynamisch verkeersmanagement (DVM-exchange) worden gegenereerd, per minuut. Denk bij DVM-exchange aan het aansturen van informatie- en matrixborden over drukte. 2) door menselijke tussenkomst besloten worden om verkeersmaatregelen te treffen. Het algoritme levert in dat geval een deel van de informatie voor dat besluit. Er worden reguliere validaties uitgevoerd waarmee aantallen uit de meetsystemen worden vergeleken met de daadwerkelijke aantallen op straat.

Risicobeheer

Bij onder/overschatting van aantallen langs een sensor kunnen pieken/dalen in aantallen in de database en het dashboard ontstaan. Dat kan aan de crowdmanager een vertekend beeld van de actuele situatie opleveren. Het system is in de operatie beslisondersteunend; dat betekent dat altijd visuele controle op locatie plaatsvindt voordat een maatregel (bijvoorbeeld instellen van eenrichtingsverkeer) wordt ingezet. Locatiedata /Combining datasets: Bij zeer lage aantallen langs sensoren en bij combinatie met andere datasets zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat een traject van een passant langs meerdere sensoren gevolgd kan worden.

Wettelijke basis

De gemeente Amsterdam voert Langzaam Verkeer monitoring in de openbare ruimte uit in het kader van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994). De gemeente Amsterdam is wegbeheerder. Vanuit die rol is er een verantwoordelijkheid voor een verkeersveilige, vlotte doorstroming van verkeer alsmede het bereikbaar houden van publieksfuncties. Dit geldt ook voor langzaam verkeer en voetgangersstromen. De gemeente verwerkt deze gegevens voor de uitvoering van een taak van algemeen belang, namelijk het bevorderen van een veilige, bereikbare en comfortabele openbare ruimte.

Werking

Gegevens

De teldata uit het Langzaam Verkeer Monitoringsysteem Amsterdam (LVMA) levert informatie uit de openbare ruimte over aantallen passanten. Langzaam verkeer gaat voornamelijk over voetgangers en fietsers. Deze informatie wordt strategisch, tactisch en operationeel gebruikt ter ondersteuning bij drukte management. Ook worden analyses uitgevoerd om een beeld te krijgen bij de ontwikkeling van drukte in de tijd. Op de sensor wordt beeld vertaald naar teldata. - Aantallen per richting - Snelheid - Dichtheid in meetvak - Modaliteit De diverse rekenregels op de near realtime teldata zorgen vervolgens voor deze dataverwerking, onder andere door: - Opslaan - Aggregeren (samenvatten over langere tijd) - Verrijken en berekeningen over de teldata - Voorspelling Korte Termijn - Grenswaarden - Dashboard - Teldata openbaar beschikbaar stellen Voorspelling Korte Termijn Geaggregeerde teldata van de afgelopen 8 weken Van hetzelfde kwartier op de dag -> hoe is de toe/afname van het aantal passanten geweest op hetzelfde moment Ontwikkeling huidige dag De Gemeente Amsterdam slaat in het LVMA geen enkel persoonsgegeven op. Alle LVMA sensoren staan op: https://maps.amsterdam.nl/lvma/ en in het Sensorenregister van de gemeente Amsterdam: https://sensorenregister.amsterdam.nl De geaggregeerde data wordt op uur/dag/weekniveau geaggregeerd en als open data gepubliceerd op https://data.amsterdam.nl/datasets/PnrmHN-YvSqjhw/langzaam-verkeer-monitoringsysteem-amsterdam-lvma/

Leverancier

Gemeente Amsterdam voor eigen rekenregels

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Ter ondersteuning van het uitvoeren van administratieve handelingen in het WOZ (keten)proces worden algoritmes gebruikt. Robotic Process Automation (RPA) is de methode die we toepassen. Bij RPA worden repetitieve, op regels gebaseerde handelingen geautomatiseerd met behulp van algoritmes.  

    Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:03 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme is een rekenprogramma voor het bepalen van geluidsniveaus van wegverkeer, spoorwegen en industrie. 

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 14:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme wordt gebruikt om voor alle aanvragen Tegemoetkoming Vaste Lasten geautomatiseerd een risicoinschatting te maken, voorafgaand aan een geautomatiseerde of handmatige verlening en uitbetaling van het voorschot.

    Laatst gewijzigd op 30 mei 2024 om 12:57 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik