Voorspellen en voorkomen verkeersongevallen
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van het model is tweeledig. In de eerste plaats het ontwikkelen van effectief verkeersveiligheidsbeleid en minder ongevallen. Daarnaast kan het model worden ingezet om in concrete projecten twee of meer ontwerpen met elkaar te vergelijken op de score van verkeersveiligheid.
Burgers zien uiteindelijk aanpassingen aan de weg en hopelijk minder ongevallen.
Afwegingen
Destijds was dit het enige model dat correlaties onderzoekt tussen ongevalcijfers en kenmerken van de weg, het kruispunt of de omgeving.
Menselijke tussenkomst
De uitkomsten zijn adviserend aan wegexperts. Modeluitkomsten worden nooit 1 op 1 overgenomen. Het model is een hulpmiddel voor het prioriteren van verkeersveiligheidsbeleid. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming.
Risicobeheer
Er wordt uitdrukkelijk geen data gekoppeld die is te herleiden naar persoonlijk niveau. De uitkomsten worden door een expert beoordeeld voor gebruik.
Wettelijke basis
Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet.
Werking
Gegevens
www.ongevalrisico.nl https://docs.google.com/presentation/d/1_Kt3_mMHhjH-KZgKJxmmqlf9rlRdJr9mgaUUBcGtBDU/edit?authuser=1#slide=id.p4 O.a. BGT, NWB en BRON
Technische werking
Algoritme is XGBoost. Validatie: AUC, ROC, confusion matrix, subjectieve meldingen van burgers over verkeersveiligheid.
Het algoritme analyseert een set met wegen waarop wel ongevallen zijn gebeurd en een set met wegen waarop geen ongevallen zijn gebeurd. Het algoritme gebruikt 'aantal ongevallen' als target variabele (classificatie) en probeert verschillen te zoeken tussen eigenschappen van de twee sets.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Ongevalrisico.nl maakt de verkeersveiligheid meetbaar door gebruik te maken van risico-profielen voor o.b.v. weginrichting, gebruik en ongevallen. De risico-profielen zijn opgebouwd op basis van wegkenmerken die zijn afgeleid uit open datasets en datasets van de provincie, zoals wegbreedtes, bermobstakels en intensiteitenLaatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De risicoprioritering scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 3 mei 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het risicomodel (het algoritme) helpt bij het kiezen welke NOW-aanvragen verder worden onderzocht. Het geeft aanwijzingen of de opgegeven informatie in de NOW-aanvraag juist is. Met deze aanwijzingen van het risicomodel bekijkt SZW de aanvraag.Laatst gewijzigd op 10 juni 2024 om 13:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het risicoprioriteringsinstrument (RPI) scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 2 juli 2024 om 10:17 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De SVB doet onderzoeken gericht op risico’s. Hierbij worden met behulp van algoritmes risicoprofielen gemaakt. Als een burger in een risicoprofiel valt, kan deze worden geselecteerd voor een controle door een medewerker van de afdeling Preventie & Handhaving.Laatst gewijzigd op 29 oktober 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik