Voorspellen en voorkomen verkeersongevallen

Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In ontwikkeling

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

https://ongevalrisico.nl/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het model is tweeledig. In de eerste plaats het ontwikkelen van effectief verkeersveiligheidsbeleid en minder ongevallen. Daarnaast kan het model worden ingezet om in concrete projecten twee of meer ontwerpen met elkaar te vergelijken op de score van verkeersveiligheid.

Burgers zien uiteindelijk aanpassingen aan de weg en hopelijk minder ongevallen.

Afwegingen

Destijds was dit het enige model dat correlaties onderzoekt tussen ongevalcijfers en kenmerken van de weg, het kruispunt of de omgeving.

Menselijke tussenkomst

De uitkomsten zijn adviserend aan wegexperts. Modeluitkomsten worden nooit 1 op 1 overgenomen. Het model is een hulpmiddel voor het prioriteren van verkeersveiligheidsbeleid. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming.

Risicobeheer

Er wordt uitdrukkelijk geen data gekoppeld die is te herleiden naar persoonlijk niveau. De uitkomsten worden door een expert beoordeeld voor gebruik.

Wettelijke basis

Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet.

Werking

Gegevens

www.ongevalrisico.nl https://docs.google.com/presentation/d/1_Kt3_mMHhjH-KZgKJxmmqlf9rlRdJr9mgaUUBcGtBDU/edit?authuser=1#slide=id.p4 O.a. BGT, NWB en BRON

Technische werking

Algoritme is XGBoost. Validatie: AUC, ROC, confusion matrix, subjectieve meldingen van burgers over verkeersveiligheid.

Het algoritme analyseert een set met wegen waarop wel ongevallen zijn gebeurd en een set met wegen waarop geen ongevallen zijn gebeurd. Het algoritme gebruikt 'aantal ongevallen' als target variabele (classificatie) en probeert verschillen te zoeken tussen eigenschappen van de twee sets.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Ongevalrisico.nl maakt de verkeersveiligheid meetbaar door gebruik te maken van risico-profielen voor o.b.v. weginrichting, gebruik en ongevallen. De risico-profielen zijn opgebouwd op basis van wegkenmerken die zijn afgeleid uit open datasets en datasets van de provincie, zoals wegbreedtes, bermobstakels en intensiteiten

    Laatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De risicoprioritering scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.

    Laatst gewijzigd op 3 mei 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het risicomodel (het algoritme) helpt bij het kiezen welke NOW-aanvragen verder worden onderzocht. Het geeft aanwijzingen of de opgegeven informatie in de NOW-aanvraag juist is. Met deze aanwijzingen van het risicomodel bekijkt SZW de aanvraag.

    Laatst gewijzigd op 10 juni 2024 om 13:42 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het risicoprioriteringsinstrument (RPI) scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.

    Laatst gewijzigd op 2 juli 2024 om 10:17 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De SVB doet onderzoeken gericht op risico’s. Hierbij worden met behulp van algoritmes risicoprofielen gemaakt. Als een burger in een risicoprofiel valt, kan deze worden geselecteerd voor een controle door een medewerker van de afdeling Preventie & Handhaving.

    Laatst gewijzigd op 29 oktober 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik