Risicomodel omzetdaling NOW
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van dit algoritme (het risicomodel) is om het Ministerie van SZW te ondersteunen bij het kiezen welke NOW-aanvragen verder moeten worden onderzocht op de juistheid van het opgegeven omzetverlies.
Het risicomodel vergelijkt informatie die de aanvrager heeft opgegeven in de NOW-aanvraag met informatie uit openbare bronnen en met informatie van andere overheidsorganisaties. Er zijn heel veel NOW-aanvragen ingediend. Door de inzet van het risicomodel kunnen er sneller keuzes gemaakt worden. Dit heeft als resultaat dat werkgevers zo snel mogelijk een beslissing ontvangen.
De impact voor veruit de meeste aanvragers is dat zij snel een beslissing op hun NOW-aanvraag ontvangen zonder dat er verder onderzoek hoeft plaats te vinden. Voor de aanvragers die wel geselecteerd worden, betekent dit dat mede met behulp van het risicomodel het opgegeven omzetverlies verder onderzocht zal worden. Als een NOW-aanvraag wordt onderzocht dan duurt het langer om een beslissing te nemen dan wanneer een NOW-aanvraag niet wordt onderzocht.
Uiteindelijk kan uit het onderzoek een ander omzetverliespercentage komen dan de aanvrager in de NOW-aanvraag heeft opgegeven. Het uiteindelijke subsidiebedrag kan daardoor afwijken van het subsidiebedrag dat de aanvrager had verwacht op basis van de NOW-aanvraag.
Afwegingen
Voordelen:
Schaal; Er zijn bijna een half miljoen aanvragen ingediend, verdeeld over acht verschillende rondes. Als het ministerie al deze NOW-aanvragen zou controleren dan kost dat veel tijd en veel geld. Door NOW-aanvragen met behulp van het risicomodel te selecteren voor onderzoek, houden we de kosten voor iedereen zo laag mogelijk: voor de werkgevers, maar ook voor de overheid.
Efficiënte werkwijze; Met de inzet van het algoritme (risicomodel) is de werkwijze efficiënt ingericht. Het risicomodel helpt de medewerkers effectieve en nauwkeurige keuzes te maken op basis van objectieve informatie. Hierdoor ontvangen veruit de meeste aanvragers snel een beslissing zonder dat er verder onderzoek hoeft plaats te vinden. Op deze manier kunnen grote hoeveelheden aanvragen snel teruggekoppeld worden richting UWV.
Gestandaardiseerde werkwijze; het ministerie van SZW maakt voor het risicomodel gebruik van informatie van andere openbare bronnen. Dit is informatie van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel over de start van de onderneming en wie de eigenaar is. Deze objectieve informatie wordt gebruikt in het risicomodel. Hiermee helpt het risicomodel de medewerkers om keuzes te maken op basis van objectieve informatie en vergelijkingen.
Nadelen
Het risicomodel geeft een aanwijzing of het opgegeven omzetverlies uit een NOW-aanvraag juist is. Deze aanwijzing is gebaseerd op informatie uit openbare bronnen en informatie van andere overheidsorganisaties. Het model kan geen rekening houden met elke unieke situatie die bij een werkgever van toepassing kan zijn. Daarmee wordt niet altijd de juiste weergave van de werkelijkheid gegeven. De medewerkers houden hier rekening mee en bekijken daarom de door het model aangewezen NOW-aanvragen op individueel niveau.
Aan de ene kant komt het voor dat NOW-aanvragen zijn geselecteerd, maar dat uit het onderzoek geen onjuistheden naar voren komen. Voor deze aanvragers is er sprake van een langere doorlooptijd en een extra administratieve last. De aanvrager moet namelijk aantonen dat de opgegeven informatie in de NOW-aanvraag juist is met behulp van gegevens uit de administratie. Aan de andere kant zijn niet alle mogelijke risico’s in het risicomodel opgenomen. Mogelijk worden hierdoor onjuiste NOW-aanvragen niet onderzocht.
Menselijke tussenkomst
Het risicomodel ondersteunt de medewerkers in het selectieproces zodat zij goed geïnformeerde en efficiënte keuzes kunnen maken. Het advies uit het risicomodel is niet per definitie doorslaggevend en de uiteindelijke selecties zijn altijd op basis van menselijke tussenkomst door de medewerkers op basis van het vier-ogen principe. Het selectieproces en de geselecteerde dossiers worden bewaakt door controles op meerdere niveaus. Het risicomodel is in de afgelopen jaren meerdere keren geëvalueerd en waar nodig aangepast.
Risicobeheer
Het risicomodel is in de afgelopen jaren meerdere keren geëvalueerd en bijgesteld op basis van nieuw verkregen inzichten uit de uitkomsten van afgeronde onderzoeken of op basis van nieuwe objectieve informatie van andere overheidsorganisaties.
Wettelijke basis
Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (eerste, tweede, derde, vierde, vijfde, zesde)
Werking
Gegevens
Opgegeven informatie uit de NOW-aanvragen, informatie uit andere overheidsbronnen (waaronder de Belastingdienst, Centraal Bureau van de Statistiek en de Kamer van Koophandel) en informatie uit NOW-aanvragen van andere NOW-tranches (indien een werkgever meer dan één NOW-aanvraag heeft ingediend).
Technische werking
Het risicomodel maakt gebruik van inzichten in historische data en voorspellingen/schattingen van een situatie. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van functies die verbindingen leggen, rangschikken, categoriseren en relevante informatie toevoegen. Het risicomodel ondersteunt en adviseert door analyses en vergelijkingen van enerzijds opgegeven informatie in de NOW-aanvragen en anderzijds informatie uit openbare bronnen en data van overheidsinstanties. De medewerkers worden hiermee ondersteund en geadviseerd in het selectieproces van NOW-aanvragen ter controle op de juistheid van de NOW-aanvraag.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het algoritme wordt gebruikt om voor alle aanvragen Tegemoetkoming Vaste Lasten geautomatiseerd een risicoinschatting te maken, voorafgaand aan een geautomatiseerde of handmatige verlening en uitbetaling van het voorschot.Laatst gewijzigd op 30 mei 2024 om 12:57 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het algoritme wordt gebruikt om een SDE++ subsidieaanvraag te voorzien van een risico-indicatie. Dit wordt gedaan voordat de aanvraag wordt beoordeeld door een adviseur en voordat er een beslissing op een aanvraag wordt verstuurd.Laatst gewijzigd op 3 december 2024 om 15:55 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- ...
- Status
- In gebruik
- Met dit model voorspellen we hoe groot de kans is dat iemand die alleen woont, misschien toch samenwoont. De ontwikkeling van dit model is gestopt.Laatst gewijzigd op 28 oktober 2024 om 12:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- IAMA
- Status
- In ontwikkeling
- De risicoprioritering scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 3 mei 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het risicoprioriteringsinstrument (RPI) scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 2 juli 2024 om 10:17 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik