Ongevalrisico
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het algoritme is een hulpmiddel om op basis van een groot aantal verschillende datasets te komen tot meer, betere en snellere inzichten m.b.t. verkeersveiligheid. De uitkomsten van het voorspelmodel worden ter advisering gebruikt door verkeerskundige experts voor (beleids)keuzes die de kans op verkeersongevallen verminderen. Daarnaast kan het model worden ingezet om in concrete projecten twee of meer ontwerpen met elkaar te vergelijken op de score van verkeersveiligheid. Het algoritme is daarmee alleen bedoeld voor intern gebruik door (beleids)medewerkers van de Provincie.
Afwegingen
Het voordeel is dat het voorspelmodel de relevante data m.b.t. verkeersveiligheid (ongevalcijfers en wegkenmerken) overzichtelijk analyseert. Daarmee worden risico's voor de verkeersveiligheid geïnventariseerd, kunnen prioriteiten worden gesteld of vragen worden beantwoord.
Het nadeel is dat de uitkomsten van het voorspelmodel op een goede manier moeten geïnterpreteerd door gebruikers. Niet alle bestaande risico's m.b.t. verkeersveiligheid kunnen in data/risico-indicatoren worden uitgedrukt, en data kan mogelijk fouten bevatten.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme is een analyse-instrument. De uitkomsten zijn adviserend en worden dus door mensen geinterpreteerd en gecontroleerd. Modeluitkomsten worden nooit 1-op-1 overgenomen. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming.
Risicobeheer
De datakwaliteit wordt periodiek gecontroleerd en jaarlijks geüpdatet. Risicoprofielen worden ook jaarlijks gevalideerd met werkelijke ongevalsdata waardoor de betrouwbaarheid wordt gewaarborgd. Voor de uitlegbaarheid van de risico-voorspellingen worden waardes zo transparant mogelijk getoond. Daarnaast is er een disclaimer aanwezig op de applicaties dat uitkomsten altijd een advies zijn en daarmee af kan wijken van de werkelijke veiligheidsrisico's. De uitkomsten worden altijd door een verkeerskundig expert beoordeeld voor gebruik. Tot worden er geen persoonsgegevens verwerkt noch getoond.
Wettelijke basis
De Wegenverkeerswet (artikel a4, c) en Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur (artikel 3, e.v.)
Links naar wettelijke basis
- Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2024-06-19/#HoofdstukaIA_Artikela4c
- Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur: https://wetten.overheid.nl/BWBR0048193/2023-06-01
Toelichting op impacttoetsen
Er wordt geen gebruik gemaakt van persoonsgegevens en/of privacy gevoelige informatie
Werking
Gegevens
Onder andere NWB, BGT, Openstreetmap, NDW V85 en OpenOV.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
Opbouw van een risico:
- Risico: een (regionaal) verkeersveiligheidsrisico van bijvoorbeeld het CROW, SPV of gedefinieerd door de wegbeheerder.
- Indicator: een meetbaar onderdeel van een risico. Elke indicator bestaat uit een of meervariabelen die samen een indicatorscore (een waarde tussen 0 - 1) opleveren.
- Variabele: een uit data afl eidbare eigenschap.
Berekening risicoprofiel: De eindscore van een wegvak wordt bepaald door een gewogen optelsom van allerisico-scores te maken. Het risicoprofi el is, net als een risico-score en een indcicator-score,alti jd een getal tussen 0 en 1.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- De SVB doet onderzoeken gericht op risico’s. Hierbij worden met behulp van algoritmes risicoprofielen gemaakt. Als een burger in een risicoprofiel valt, kan deze worden geselecteerd voor een controle door een medewerker van de afdeling Preventie & Handhaving.Laatst gewijzigd op 29 oktober 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De risicoprioritering scoort bedrijven op basis van naleefgedrag, milieurelevante variabelen en de laatste controles. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe eerder hij in aanmerking komt voor controles wat impact kan hebben op eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 3 april 2024 om 13:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De risicoprioritering scoort bedrijven op basis van geobjectiveerd naleefgedrag, milieurelevantie en tijdsverloop sinds laatste controle. Hoe hoger een bedrijf staat op de lijst, hoe hoger de ingeschatte kans op overtredingen en de impact van eventuele voorvallen op mens en milieu.Laatst gewijzigd op 3 mei 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Asbestdeeltjes zijn een risico voor de gezondheid en veiligheid van werknemers en de omgeving. Daarom inspecteert de Nederlandse Arbeidsinspectie locaties en bedrijven van asbestsaneringen. Het IPA-risicomodel berekent een score voor elke gemelde sanering, zodat inspecteurs de saneringen met de hoogste risicoscores kunnen selecteren voor inspectie.Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 14:18 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- ...
- Status
- In gebruik