Netwerkanalyse Verkeersveiligheid

De Netwerkanalyse Verkeersveiligheid brengt verkeersveiligheidsrisico's op (parallel)wegen, fietspaden en kruispunten in het beheer van de provincie Utrecht in beeld. Er wordt gebruik gemaakt van ongevalsgegevens en risico-indicatoren (infrastructureel en gebruik/gedrag). 

Laatst gewijzigd op 25 augustus 2025 om 8:46 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2023

Contactgegevens

algoritmes@provincie-utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De applicatie heeft als doel om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid in de provincie Utrecht. Het algoritme is hierbij een hulpmiddel om op basis van uiteenlopende indicatoren te komen tot meer, betere en snellere inzichten m.b.t. verkeersveiligheid. De uitkomsten van de applicatie worden ter advisering gebruikt door verkeerskundige experts voor (beleids)keuzes die de kans op verkeersongevallen verminderen. Zo kunnen risicovolle locaties worden gedetecteerd, geprioriteerd en gemonitoord. Aan de hand hiervan kunnen uiteenlopende maatregelen worden getroffen, zowel infrastructurele verbeteringen als gedragsgerelateerde interventies. 

Afwegingen

Het model combineert uiteenlopende data m.b.t. verkeersveiligheid, zowel op het gebied van ongevallen als op het gebied van risico-indicatoren (wegkenmerken, gedrag). Voorheen was deze data voornamelijk verspreid beschikbaar. Deze applicatie combineert dit overzichtelijk en toetst de data op relevante richtlijnen en kaders. Aan de hand hiervan kunnen gerichte maatregelen worden getroffen en vragen worden beantwoord. Het nadeel is dat de uitkomsten van het model op een goede manier moeten worden geïnterpreteerd door gebruikers. Niet alle bestaande risico's m.b.t. verkeersveiligheid kunnen in data/risico-indicatoren worden uitgedrukt, en data kan mogelijk fouten bevatten.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme is een analyse-instrument. De uitkomsten zijn adviserend en worden dus door mensen geinterpreteerd en gecontroleerd. Modeluitkomsten worden nooit 1-op-1 overgenomen. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. 

Risicobeheer

Er wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van landelijk vastgestelde datasets. De datakwaliteit wordt periodiek gecontroleerd en, waar mogelijk, jaarlijks geüpdatet. Er is uitvoerige documentatie beschikbaar over de opbouw, inhoud en het gebruik van de applicatie. De uitkomsten worden altijd door een verkeerskundig expert beoordeeld voor gebruik. Tot slot worden er geen persoonsgegevens verwerkt noch getoond.

Wettelijke basis

De Wegenverkeerswet (artikel a4, c),

Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur (artikel 3, e.v.)

Links naar wettelijke basis

  • Wegenverkeerswet 1994,: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2024-06-19/#HoofdstukaIA_Artikela4c.
  • Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur: https://wetten.overheid.nl/BWBR0048193/2023-06-01

Toelichting op impacttoetsen

Er wordt geen gebruik gemaakt van persoonsgegevens en/of privacy gevoelige informatie

Werking

Gegevens

Kadaster, BGT, BRON, BRUTUS (provincie Utrecht), Cyclomedia, DUO, NDW, NWB, OpenOV, OSM, STRAVEM (provincie Utrecht), VVN, WKD, TomTom, Groenestein (provincie Utrecht)

Technische werking

Voor elk wegvak (weg of fietspad) wordt aan de hand van de geselecteerde verkeersveiligheidsrisico's een risicoscore berekend. De risico's zijn ingedeeld in drie netwerken: gemotoriseerd verkeer, gemengd verkeer en fietspaden. Elk van de netwerken kent een specifieke set aan risico's, welke tot stand is gekomen op basis van werksessies met experts. Voor elk risico en wegkenmerk is een verkeerskundige onderbouwing opgesteld. Deze onderbouwing is gerelateerd aan vigerende ontwerprichtlijnen en bepaalt bij welke waarde een bepaalde score wordt bereikt. Hierbij krijgt elk wegvak een risicoscore op schaal van 0 tot 1.

Leverancier

Arcadis in combiatie met DOKdata

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Ongevalrisico.nl maakt de verkeersveiligheid meetbaar door gebruik te maken van risico-profielen voor o.b.v. weginrichting, gebruik en ongevallen. De risico-profielen zijn opgebouwd op basis van wegkenmerken die zijn afgeleid uit open datasets en datasets van de provincie, zoals wegbreedtes, bermobstakels en intensiteiten

    Laatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Met dit model, ook wel de Verkeersveiligheidsmeter genoemd, worden de regionale risicothema's mbt verkeersveiligheid in kaart gebracht. De basis hiervoor zijn de twaalf risicothema's zoals gedefinieerd in de 'Utrechtse Verkeersveiligheidsopgave' en de RUA. Beschikbaar voor alle wegbeheerders in de provincie Utrecht (gemeenten, waterschap en provincie)

    Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De SVB doet onderzoeken gericht op risico’s. Hierbij worden met behulp van algoritmes risicoprofielen gemaakt. Als een burger in een risicoprofiel valt, kan deze worden geselecteerd voor een controle door een medewerker van de afdeling Preventie & Handhaving.

    Laatst gewijzigd op 29 oktober 2024 om 8:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik