Verkeersveiligheidsmodel

Met dit model, ook wel de Verkeersveiligheidsmeter genoemd, worden de regionale risicothema's mbt verkeersveiligheid in kaart gebracht. De basis hiervoor zijn de twaalf risicothema's zoals gedefinieerd in de 'Utrechtse Verkeersveiligheidsopgave' en de RUA. Beschikbaar voor alle wegbeheerders in de provincie Utrecht (gemeenten, waterschap en provincie)

Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2021

Contactgegevens

algoritmes@provincie-utrecht.nl

Link naar publiekspagina

https://www.verkeersveiligheidsmeter.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De applicatie heeft als doel om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid in de provincie Utrecht. Het algoritme is hierbij een hulpmiddel om op basis van een groot aantal verschillende datasets te komen tot meer, betere en snellere inzichten m.b.t. verkeersveiligheid. De uitkomsten van de applicatie worden ter advisering gebruikt door verkeerskundige experts voor (beleids)keuzes die de kans op verkeersongevallen verminderen. Zo kunnen beleidsmedewerkers risicovolle locaties detecteren, prioriteren, aandragen voor subsidiëring en de ontwikkeling van de risico's over de tijd monitoren.

Afwegingen

Het model heeft een directe koppeling met en is een weergave van de prioritaire, regionale risicothema's op het gebied van verkeersveiligheid. Het voordeel van de applicatie is hiermee dat er praktische uitwerking kan worden gegeven aan vastgesteld beleid. Hierbij kunnen verschillende facetten worden gecombineerd en met elkaar worden afgewogen. Het nadeel is dat de uitkomsten van het model op een goede manier moeten worden geïnterpreteerd door gebruikers. Niet alle bestaande risico's m.b.t. verkeersveiligheid kunnen in data/risico-indicatoren worden uitgedrukt, en data kan mogelijk fouten bevatten.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme is een analyse-instrument. De uitkomsten zijn adviserend en worden dus door mensen geinterpreteerd en gecontroleerd. Modeluitkomsten worden nooit 1-op-1 overgenomen. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. 

Risicobeheer

Er wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van landelijk vastgestelde datasets. De datakwaliteit wordt periodiek gecontroleerd en, waar mogelijk, jaarlijks geüpdatet. Er is een disclaimer aanwezig met daarin de vermelding dat het kan voorkomen dat bronnen foutieve of niet actuele informatie bevatten. Hiernaast is uitvoerige documentatie beschikbaar over de opbouw, inhoud en het gebruik van de applicatie. De uitkomsten worden altijd door een verkeerskundig expert beoordeeld voor gebruik. Tot slot worden er geen persoonsgegevens verwerkt noch getoond.

Wettelijke basis

De Wegenverkeerswet (artikel a4, c),

Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur (artikel 3, e.v.)

Links naar wettelijke basis

  • Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2024-06-19/#HoofdstukaIA_Artikela4c
  • Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur: https://wetten.overheid.nl/BWBR0048193/2023-06-01

Toelichting op impacttoetsen

Er wordt geen gebruik gemaakt van persoonsgegevens en/of privacy gevoelige informatie

Werking

Gegevens

Kadaster, BGT, BRON, BRUTUS (provincie Utrecht), CBS, Cyclomedia, DUO, NDW, NWB, OpenOV, OSM, STRAVEM (provincie Utrecht), VVN, WKD, ANWB, TomTom

Technische werking

Het systeem bevat 12 risicothema's, in samenwerking met Utrechtse wegbeheerders gedefinieerd. Elk thema bestaat uit één of meerdere indicatoren (meetbaar onderdeel van een risico) en elke indicator bestaat uit één of meerdere variabelen (uit data afleidbare eigenschap). Elke indicator en risico krijgt, op basis van een afwegingskader, een score tussen de 0 en 1 toebedeeld. De eindscore van een wegvak wordt bepaald door (opnieuw) een gewogen optelsom van alle risicoscores te maken (ook een getal tussen de 0 en 1).

Leverancier

Arcadis in combinatie met DOKdata BV

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De Netwerkanalyse Verkeersveiligheid brengt verkeersveiligheidsrisico's op (parallel)wegen, fietspaden en kruispunten in het beheer van de provincie Utrecht in beeld. Er wordt gebruik gemaakt van ongevalsgegevens en risico-indicatoren (infrastructureel en gebruik/gedrag). 

    Laatst gewijzigd op 25 augustus 2025 om 8:46 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Ongevalrisico.nl maakt de verkeersveiligheid meetbaar door gebruik te maken van risico-profielen voor o.b.v. weginrichting, gebruik en ongevallen. De risico-profielen zijn opgebouwd op basis van wegkenmerken die zijn afgeleid uit open datasets en datasets van de provincie, zoals wegbreedtes, bermobstakels en intensiteiten

    Laatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Uthiek, DPIA
    Status
    In gebruik