Verkeersveiligheidsmodel
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De applicatie heeft als doel om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid in de provincie Utrecht. Het algoritme is hierbij een hulpmiddel om op basis van een groot aantal verschillende datasets te komen tot meer, betere en snellere inzichten m.b.t. verkeersveiligheid. De uitkomsten van de applicatie worden ter advisering gebruikt door verkeerskundige experts voor (beleids)keuzes die de kans op verkeersongevallen verminderen. Zo kunnen beleidsmedewerkers risicovolle locaties detecteren, prioriteren, aandragen voor subsidiëring en de ontwikkeling van de risico's over de tijd monitoren.
Afwegingen
Het model heeft een directe koppeling met en is een weergave van de prioritaire, regionale risicothema's op het gebied van verkeersveiligheid. Het voordeel van de applicatie is hiermee dat er praktische uitwerking kan worden gegeven aan vastgesteld beleid. Hierbij kunnen verschillende facetten worden gecombineerd en met elkaar worden afgewogen. Het nadeel is dat de uitkomsten van het model op een goede manier moeten worden geïnterpreteerd door gebruikers. Niet alle bestaande risico's m.b.t. verkeersveiligheid kunnen in data/risico-indicatoren worden uitgedrukt, en data kan mogelijk fouten bevatten.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme is een analyse-instrument. De uitkomsten zijn adviserend en worden dus door mensen geinterpreteerd en gecontroleerd. Modeluitkomsten worden nooit 1-op-1 overgenomen. Er is dus geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming.
Risicobeheer
Er wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van landelijk vastgestelde datasets. De datakwaliteit wordt periodiek gecontroleerd en, waar mogelijk, jaarlijks geüpdatet. Er is een disclaimer aanwezig met daarin de vermelding dat het kan voorkomen dat bronnen foutieve of niet actuele informatie bevatten. Hiernaast is uitvoerige documentatie beschikbaar over de opbouw, inhoud en het gebruik van de applicatie. De uitkomsten worden altijd door een verkeerskundig expert beoordeeld voor gebruik. Tot slot worden er geen persoonsgegevens verwerkt noch getoond.
Wettelijke basis
De Wegenverkeerswet (artikel a4, c),
Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur (artikel 3, e.v.)
Links naar wettelijke basis
- Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2024-06-19/#HoofdstukaIA_Artikela4c
- Besluit Verkeersveiligheid Weginfrastructuur: https://wetten.overheid.nl/BWBR0048193/2023-06-01
Toelichting op impacttoetsen
Er wordt geen gebruik gemaakt van persoonsgegevens en/of privacy gevoelige informatie
Werking
Gegevens
Kadaster, BGT, BRON, BRUTUS (provincie Utrecht), CBS, Cyclomedia, DUO, NDW, NWB, OpenOV, OSM, STRAVEM (provincie Utrecht), VVN, WKD, ANWB, TomTom
Technische werking
Het systeem bevat 12 risicothema's, in samenwerking met Utrechtse wegbeheerders gedefinieerd. Elk thema bestaat uit één of meerdere indicatoren (meetbaar onderdeel van een risico) en elke indicator bestaat uit één of meerdere variabelen (uit data afleidbare eigenschap). Elke indicator en risico krijgt, op basis van een afwegingskader, een score tussen de 0 en 1 toebedeeld. De eindscore van een wegvak wordt bepaald door (opnieuw) een gewogen optelsom van alle risicoscores te maken (ook een getal tussen de 0 en 1).
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- De Netwerkanalyse Verkeersveiligheid brengt verkeersveiligheidsrisico's op (parallel)wegen, fietspaden en kruispunten in het beheer van de provincie Utrecht in beeld. Er wordt gebruik gemaakt van ongevalsgegevens en risico-indicatoren (infrastructureel en gebruik/gedrag).Laatst gewijzigd op 25 augustus 2025 om 8:46 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Ongevalrisico.nl maakt de verkeersveiligheid meetbaar door gebruik te maken van risico-profielen voor o.b.v. weginrichting, gebruik en ongevallen. De risico-profielen zijn opgebouwd op basis van wegkenmerken die zijn afgeleid uit open datasets en datasets van de provincie, zoals wegbreedtes, bermobstakels en intensiteitenLaatst gewijzigd op 9 januari 2025 om 9:36 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Uthiek, DPIA
- Status
- In gebruik