Monitoring verkeerslichten

Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard. 

Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2022

Contactgegevens

opendata@groningen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van dit algoritme is het toetsen en controleren van de verkeersregelingen. 

Afwegingen

Deze algoritmes geven inzicht in het verkeer en de verkeersstromen bij een verkeerslicht. De nadelen van dit algoritme is dat het soms valse meldingen kan geven. Een storing van een lus kan bijvoorbeeld een onterechte melding van een roodrijder geven. 

Menselijke tussenkomst

Het algoritme verzamelt de data en presenteert dit in een dashboard. Deze data wordt door medewerkers van de gemeente gebruikt om het verkeersbeleid en de instellingen te toetsen en te controleren. 

Risicobeheer

De gemeente houdt zich aan geldende wetgeving met betrekking tot verstrekken van gegevens aan derden en bewaren van gegevens. 

Wettelijke basis

De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor alle verkeersregels. Uitgangspunt daarbij is de vlotheid en doorstroming van het verkeer en dat niemand hinder of gevaar op de weg mag veroorzaken.

Links naar wettelijke basis

Wegenverkeerswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622

Werking

Gegevens

Sensoren van verkeerslichten, lussen in de weg

Technische werking

Verkeerslichten verzamelen data en door middel van het algoritme wordt dit vertaald naar informatie over het verkeerslicht. Deze data verschijnt in een dashboard.

Zie voor meer informatie over de verzamelde informatie ook de algoritmes Intelligente Verkeersregel Installatie (iVRI) bij verkeerslichten en verkeerslichteninstallaties. 

Leverancier

De leverancier is Technolution, de applicatie die wordt gebruikt is MobiMaestro STATS.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • TLCGen is een applicatie voor het maken/genereren van uniforme, hoogwaardige en beheerbare verkeersregelprogramma's voor verkeerslichten.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik