Monitoring verkeerslichten
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van dit algoritme is het toetsen en controleren van de verkeersregelingen.
Afwegingen
Deze algoritmes geven inzicht in het verkeer en de verkeersstromen bij een verkeerslicht. De nadelen van dit algoritme is dat het soms valse meldingen kan geven. Een storing van een lus kan bijvoorbeeld een onterechte melding van een roodrijder geven.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme verzamelt de data en presenteert dit in een dashboard. Deze data wordt door medewerkers van de gemeente gebruikt om het verkeersbeleid en de instellingen te toetsen en te controleren.
Risicobeheer
De gemeente houdt zich aan geldende wetgeving met betrekking tot verstrekken van gegevens aan derden en bewaren van gegevens.
Wettelijke basis
De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor alle verkeersregels. Uitgangspunt daarbij is de vlotheid en doorstroming van het verkeer en dat niemand hinder of gevaar op de weg mag veroorzaken.
Links naar wettelijke basis
Werking
Gegevens
Sensoren van verkeerslichten, lussen in de weg
Technische werking
Verkeerslichten verzamelen data en door middel van het algoritme wordt dit vertaald naar informatie over het verkeerslicht. Deze data verschijnt in een dashboard.
Zie voor meer informatie over de verzamelde informatie ook de algoritmes Intelligente Verkeersregel Installatie (iVRI) bij verkeerslichten en verkeerslichteninstallaties.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- TLCGen is een applicatie voor het maken/genereren van uniforme, hoogwaardige en beheerbare verkeersregelprogramma's voor verkeerslichten.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik