Automatische regelsoftware verkeerslichten
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Doel is het ontwerpen van regelprogramma's voor verkeerslichten.
Het functioneert goed als TLCGen het goede regelprogramma genereert dat voldoet aan de wetten en regels over verkeerslichten. En als het regelprogramma goed afgesteld is voor die specifieke kruising in termen van veilig en vlot.
Een burger komt in aanraking met het algoritme als hij gebruikmaakt van de openbare ruimte als deelnemer aan het verkeer en merkt dit aan de optimale afstelling van de groenfases van verkeerslichten.
Afwegingen
Nee, er zijn geen even geschikte alternatieven. Er zijn andere generatoren van verkeersregelprogramma’s beschikbaar, echter leveren deze voor het gemiddelde Haagse kruispunt meer handwerk op dan TLCGen en dus een groter risico voor de wegbeheerder en een lagere beheerbaarheid.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst is puur gericht om de input te leveren voor het regelprogramma.
Risicobeheer
Er zijn geen specifieke risico's in de zin van privacyaspecten rondom persoonsgegevens. Bias speelt geen rol. TLCGen is gecertificeerd door de Statistic Committee van Talking Traffic (landelijk samenwerkingsverband). Daarmee voldoen we aan de hoogste standaarden.
Wettelijke basis
Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet.
Werking
Gegevens
Dit zijn data gerelateerd aan de fysieke indeling van kruispunten en de verkeerskeuzes die daaruit volgen. De fysieke eigenschappen van het kruispunt en de volgordeverdeling van verkeersstromen die wenselijk zijn voor de veilige en vlotte verkeersafwikkeling.
Technische werking
Zie website https://www.codingconnected.eu/software/tlcgen/
TLCGen is een applicatie voor het maken/genereren van verkeersregelprogramma's voor verkeerslichten. Daarmee wordt dus voor een kruispunt een op die plek geënt regelprogramma gemaakt dat zorgt voor vellige en vlotte verkeersafwikkeling. De input wordt gevormd door de fysieke eigenschappen van het kruispunt en de volgordeverdeling van verkeersstromen, in combinatie met wetten, regels en verkeersbeleidsuitgangspunten.
Het te maken regelprogramma dat uit de generator komt, werkt met informatie uit detectielussen in de weg en drukknoppen bij verkeerslichten (dat zijn enen en nullen), niet met persoonsgegevens.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik