Verkeersregelinstallatie
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel is de verkeersveiligheid, doorstroom en bereikbaarheid te verbeteren.
Het heeft impact op iedereen die aan het verkeer deelneemt, toch verwachten wij dat dit algoritme een lage impact heeft. Het gaat namelijk efficiënter, maar mogelijk merkt de verkeersdeelnemer daar niet veel van.
Afwegingen
Het voordeel van de inzet van dit algoritme is dat het verkeer beter en slimmer kan doorstromen. Het nadeel is dat verkeer pas dichtbij het kruispunt wordt geregistreerd, omdat de detectielussen relatief dichtbij het verkeerslicht zitten.
Menselijke tussenkomst
De gemeente kan de parameters zelf instellen, bijvoorbeeld hoe lang het verkeerslicht op groen staat. Daarnaast worden de uitkomsten gecontroleerd en bijgesteld. De gemeente kan zo inspelen op veranderende verkeersstromen.
Risicobeheer
Het systeem voldoet aan alle geldende veiligheidseisen en is streng beveiligd. Zo is het niet mogelijk om alle richtingen op groen zetten.
Daarnaast worden storingen gemonitord en worden de systemen goed onderhouden.
De data van de detectielussen zijn anoniem en niet terug te leiden tot weggebruikers.
Wettelijke basis
De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor alle verkeersregels. Uitgangspunt daarbij is de vlotheid en doorstroming van het verkeer en dat niemand hinder of gevaar op de weg mag veroorzaken.
Links naar wettelijke basis
Werking
Gegevens
Detectie door middel van sensoren (lussen) in de weg.
Technische werking
Het verkeerslicht krijgt signalen over verkeer dat er aankomt door middel van de lussen in de weg. De detectielussen detecteren alleen dat er verkeer is, niet wat voor soort verkeer er aan komt.
Indien de detectielussen verkeer signaleren is het nog niet zo dat wie het eerst is komt ook het eerst aan de beurt is. Doorgaans houdt de regeling wel in de gaten wie er het langst heeft moeten wachten. Als het druk is op alle richtingen dan is er een van vaste cyclus dat afgewerkt wordt. Iedere richting moet sowieso een keer aan de beurt komen, mits er verkeer wordt waargenomen doormiddel van de detectielus.
De lussen nemen daarnaast ook waar of er nog verkeer op de lus aanwezig is. Daarmee kan de groentijd eventueel verlengd worden (de maximale groentijd hebben wij bepaald en ingesteld als parameter). Is de rijstrook leeg en wordt er ook op de lusdetectie niks mee waargenomen, dan kan het licht naar geel en rood, om andere richtingen de beurt te geven.
De manier waarop de algoritmen het verkeer regelen is een vertaling van lokale keuzes.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- TLCGen is een applicatie voor het maken/genereren van uniforme, hoogwaardige en beheerbare verkeersregelprogramma's voor verkeerslichten.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik