Intelligente Verkeersregel Installatie (iVRI) bij verkeerslichten

Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2019-10

Contactgegevens

opendata@groningen.nl 

Link naar publiekspagina

https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/vijftien-slimme-verkeerslichten-in-groningen-en-drenthe-video https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/slimme-verkeerslichten-en-apps-verbeteren-doorstroming https://experience.arcgis.com/experience/54245b73619f46ef8962f2c3f7782925/page/Sensorenregister/?views=Verkeer https://experience.arcgis.com/experience/54245b73619f46ef8962f2c3f7782925/page/Sensorenregister/?views=Verkeer

Link naar bronregistratie

https://data.groningen.nl/dataset/algoritmeregister-gemeente-groningen

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel is de verkeersveiligheid, doorstroom en bereikbaarheid te verbeteren. Daarnaast moet het ook bijdragen aan minder CO2-uitstoot doordat het verkeer soepeler doorrijdt.

Het heeft impact op iedereen die aan het verkeer deelneemt, toch verwachten wij dat dit algoritme een lage impact heeft. Het gaat namelijk efficiënter, maar mogelijk merkt de burger daar niet veel van.

Afwegingen

Het voordeel van de inzet van dit algoritme is dat het verkeer beter en slimmer kan doorstromen. Het nadeel is dat de gemeente minder autonomie heeft ten opzichte van andere verkeersregelinstallaties.  

Menselijke tussenkomst

De gemeente kan de parameters zelf instellen, bijvoorbeeld hoe lang het verkeerslicht op groen staat. Daarnaast worden de uitkomsten gecontroleerd en bijgesteld. De gemeente kan zo inspelen op veranderende verkeersstromen. 

Risicobeheer

Het systeem voldoet aan alle geldende veiligheidseisen en is streng beveiligd. Zo is het niet mogelijk om alle richtingen op groen zetten.

Daarnaast worden storingen gemonitord en worden de systemen goed onderhouden. 

Wettelijke basis

De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor alle verkeersregels. Uitgangspunt daarbij is de vlotheid en doorstroming van het verkeer en dat niemand hinder of gevaar op de weg mag veroorzaken. Daarnaast is het gebruik gepromoot vanuit het landelijk project Talking Traffic en opgenomen in het Gemeentelijk Beleidsplan. 

Links naar wettelijke basis

  • Wegenverkeerswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622
  • Talking Traffic : https://www.talking-traffic.com/nl/
  • Gemeentelijk Beleidsplan: https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Bijlage-3-Beleidsplan-Verkeerslichten.pdf

Werking

Gegevens

Cooperative Intelligent Transport Systemen (C-ITS) verbinden voertuigen met andere voertuigen, infrastructuur langs de weg, weggebruikers -zoals voetgangers en fietsers- en cloud-gebaseerde diensten (apps).

Links naar gegevensbronnen

Meer informatie vanuit de leverancier: https://www.swarco.com/nl/oplossingen/verkeers-management/intelligente-verkeersregelinstallaties

Technische werking

Het verkeerslicht krijgt signalen over verkeer dat er aankomt. Deze signalen ontvangt het verkeerslicht via geavanceerde systemen van auto's en applicaties geïnstalleerd op smartphones van de weggebruikers. Het verkeerslicht krijgt informatie over wat voor soort verkeer er aan komt (fiets, auto, vrachtwagen) en hoeveel verkeer er aan komt. Op basis hiervan wordt een afweging gemaakt wie er groen krijgt en hoe lang een verkeerslicht op groen staat. Een bus heeft een hogere waarde dan een auto en meerdere auto's kunnen weer meer waarde hebben dan één vrachtwagen.

De manier waarop de algoritmen het verkeer regelen is een vertaling van lokale keuzes.

Leverancier

Swarco 

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.

    Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik