Terug naar alle algoritmes

(Intelligente) Verkeersregelinstallatie (I-VRI)

Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Hoog-risico AI-systeem
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Verkeer
  • Ruimte en infrastructuur

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl. Wil je bezwaar maken, dan kan je terecht bij de Juridische afdeling van dienst beheer organisatie. https://www.zuid-holland.nl/contact/

Link naar publiekspagina

https://www.crow.nl/ en https://www.talking-traffic.com/nl/

Link naar bronregistratie

https://www.zuid-holland.nl/politiek-bestuur/feiten-cijfers/algoritmeregister/algoritme-intelligente-verkeersregel-installatie/#h7739406e-26d7-4e4e-829b-c01f33f29380

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De inzet van de iVRI's draagt bij aan een efficiënte doorstroming en bereikbaarheid op kruispunten op een veilige en rechtvaardige manier (zonder dat mensen voor niks staan te wachten en een logische volgorde). Het draagt bij aan de opgave mobiliteit van de provincie. De inzet van verkeerslichten in hte algemeen is noodzakelijk om de taak als wegbeheerder van provinciale wegen op een efficiënte manier uit te kunnen voeren.

 

Het algoritme heeft invloed op verkeersdeelnemers (automobilisten, voetgangers, fietsers, vrachtwagens, openbaar vervoer (OV), nood- en hulpdiensten, etc) omdat het de kleur van de verkeerslichten bepaalt en hoe lang iedere verkeersdeelnemer moet wachten. iVRI’s kunnen een vorm van prioriteit geven aan verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld als een ambulance met spoed aan komt rijden, maar ook aan bijvoorbeeld een groep fietsers of een colonne vrachtwagens. Er zijn verschillende vormen van prioriteit. Absolute prioriteit (afkappen van andere richtingen) wordt bijvoorbeeld gebruikt voor nood- en hulpdiensten en geconditioneerde prioriteit (het verkeerslicht probeert naar een weggebruiker “toe te regelen”) in andere gevallen. Het prioriteitenkader van de provincie en lokale omstandigheden bepalen de mate van prioriteit per verkeersdeelnemer.

Afwegingen

Het is belangrijk, vanwege verschillende belangen, om te bedenken wanneer de ene groep verkeersdeelnemers boven de andere groep verkeersdeelnemers voorrang krijgt. Dit hangt af van economische redenen (vrachtverkeer voorrang), de omgeving (woonwijk, bedrijventerrein, etc), gewenste modaliteit (OV en/of fietsvoorrang) of noodzaak (ambulance voorrang).

Menselijke tussenkomst

Het algoritme maakt real time zelfstandig beslissingen. Er is voor deze beslissingen geen "human in the loop". De beslissingen die het algoritme maakt vallen wel binnen door mensen gespecificeerde criteria (bv.: Hoe lang mag een verkeerslicht maximaal op groen staan)

Risicobeheer

Verkeersveiligheid wordt gecontroleerd: Voor verkeerslichten in het algemeen geldt dat zodra er een verkeersonveilige situatie kan ontstaan (conflicterende richtingen krijgen groen) zal het algoritme afgebroken worden en gaan de verkeerslichten knipperen. Dit komt omdat er naast het 'regel-algoritme' die de verkeerslichten regelt, ook een controle-algoritme is. Het afbreken komt door dit separate veiligheids-controle-algoritme. Hiernaast zijn de algemene verkeersregels ook van toepassing als de verkeerslichten ‘knipperen’. Verkeersveiligheid is een basisontwerpprincipe bij verkeerslichten en de gebruikte algoritmes.

Wettelijke basis

Domein Uitvoering is verantwoordelijk voor een vlotte veilige afhandeling van het wegverkeer

Toelichting op impacttoetsen

Er worden geen directe persoonsgevens zoals NAW-gegevens opgeslagen of verwerkt in een iVRI. De iVRI ontvangt wel geanonimiseerde positie- en prioriteitsberichten van weggebruikers. Deze worden gebruikt voor de verkeersregeling maar verder niet opgeslagen. Ze zijn niet te herleiden tot een natuurlijk persoon. De loggegevens die worden bewaard van een verkeersregeling kunnen indirecte persoonsgegevens bevatten. In combinatie met bijvoorbeeld camerabeelden kan geconstateerd worden of een bepaald voertuig bijvoorbeeld door rood reed. Deze indirecte persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt. Ze kunnen wel gevorderd worden door de politie. 

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

De data die het algoritme gebruikt, is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van onder andere detectielussen en drukknoppen. Daarnaast wordt data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken hebben een dataverwerkersovereenkomst getekend. 


De kern van iVRI's is de integratie van diverse databronnen. Deze omvatten:

1. Sensoren: Deze zijn geplaatst op kruispunten en detecteren de aanwezigheid en snelheid van voertuigen.

2. Videocamera's: Ze bieden visuele data en kunnen worden gebruikt voor objectherkenning en -tracking.

3. Connected vehicles: Moderne voertuigen zenden vaak data uit over hun locatie en snelheid.

4. Mobiele apps: Denk aan navigatie-apps die real-time verkeersinformatie delen.

Deze datastromen worden verzameld en geanalyseerd in een centraal systeem, waar beslissingen worden genomen over de verkeerslichtcycli.

Technische werking

De methode en modellen zijn landelijk vastgesteld vanuit het project Talking Traffic en worden beheerd door het LVMB.