Terug naar alle algoritmes

Legen van ondergrondse afvalcontainers

Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.  

Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

2004

Contactgegevens

opendata@groningen.nl

Link naar bronregistratie

https://data.groningen.nl/dataset/algoritmeregister-gemeente-groningen

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel is zo goed als mogelijk te voorspellen wanneer een container geleegd moet worden. Dit om onnodige ritten van de chauffeurs te voorkomen, maar ook te voorkomen dat de containers vol zijn en de inwoners hun afval niet kwijt kunnen. 

Afwegingen

Het voordeel is dat chauffeurs minder hoeven te rijden om de containers te legen. Dit betekent minder verkeer in de stad en minder uitstoot. Het nadeel van dit algoritme is dat het alleen kijkt naar het aantal keren dat een huisvuilpas is gebruikt en niet naar hoe vol de container daadwerkelijk is. 

Menselijke tussenkomst

Door planners wordt elke dag een planning gemaakt van de rijroute. De voorgestelde rijroute kan worden aangevuld/ aangepast naar aanleiding van klachten vanuit inwoners over bepaalde containers, of bijvoorbeeld door onverwachte afwezigheid van chauffeurs.

Risicobeheer

Storingen van het systeem worden gemonitord. Er vinden periodiek controles plaats van de containers. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde huisvuilpassen. Het is daardoor niet te achterhalen welke inwoners afval storten in een container. 

Werking

Gegevens

Er wordt gekeken naar het aantal keren dat een huisvuilpas is gebruikt bij een specifieke container.

Links naar gegevensbronnen

Link naar website leverancier: https://wastevision.com/tardifweb/

Technische werking

Het aantal keren dat een huisvuilpas wordt gelezen door het apparaat bij een container wordt bij gehouden. Op het moment dat dit aantal op een bepaalde grens komt wordt de container opgenomen in de rijroute van een chauffeur.

Leverancier

WasteVision

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme voorspelt wanneer een papiercontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor de chauffeurs die de containers legen. 

    Laatst gewijzigd op 29 februari 2024 om 18:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar afval uit containers opgehaald dient te worden, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:01 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Door weegdata en sensordata weten we hoe vol een afvalcontainer is. Hierdoor hoeven we alleen de volle containers te legen. De Amsterdammer kan daardoor altijd zijn afval kwijt.

    Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Het algoritme is oorspronkelijk ontwikkeld voor de detectie van vergeten bagage. Later is het ingezet voor het herkennen van bijgeplaatst afval naast ondergrondse containers

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 16:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    Buiten gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar veegwagens in de stad actief zijn, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik