Optimalisatie afvalinzameling

Dit algoritme heeft een laag impact. Door weegdata en sensordata weten we hoe vol een afvalcontainer is. Hierdoor hoeven we alleen de volle containers te legen. De Amsterdammer kan daardoor altijd zijn afval kwijt.

Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
Buiten gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmen@amsterdam.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het optimaliseren van de route van de wagen die de containers legen. We plannen de route op basis van de bijna volle containers. We gebruiken de weegdata en sensordata (vulgraadmeter) om te voorspellen wanneer een container vol is. De verzamelde data gebruiken we voor voorspellingen op lange termijn. Dit scheelt in overbodig rijden en dieselverbruik. Helaas bleek de weegdata niet accuraat genoeg. Verder bleek deze manier van routeplanning niet goed in te passen in de organisatie. Daarom zijn we gestopt met deze manier van afval inzamelen.

Afwegingen

Voorkomen van onnodige inzet van mensen en materieel, verminderen van dieselverbruik. Minder CO2-uitstoot en overlast verhoogt de leefbaarheid van de stad. Minder afval op straat omdat de containers op tijd geleegd zijn.

Menselijke tussenkomst

Veld niet ingevuld.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme heeft een laag impact. Op 4 maart 2020 liet de gemeente Amsterdam in haar datalab aan een grote groep belangstellenden zien hoe ze momenteel bij plaatsingen via rijdende camera’s kan registreren.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:30 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.  

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar afval uit containers opgehaald dient te worden, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:01 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Het algoritme wordt gebruikt om signalen die binnenkomen in de mmWave sensor om te zetten in een getal dat het van het aantal mensen voor de sensor representeert.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:31 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Het algoritme is oorspronkelijk ontwikkeld voor de detectie van vergeten bagage. Later is het ingezet voor het herkennen van bijgeplaatst afval naast ondergrondse containers

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 16:16 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    Buiten gebruik