Legen van papiercontainers
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel is om zo goed als mogelijk te voorspellen wanneer een container geleegd moet worden. Dit om onnodige ritten van de chauffeurs te voorkomen, maar ook te voorkomen dat de containers vol zijn en inwoners hun oud papier niet kwijt kunnen.
Afwegingen
Door het gebruik van dit algoritme rijden de chauffeurs minder routes. Dit is goedkoper, maar het betekent ook minder CO2-uitstoot en minder verkeer op de weg. De vrachtwagens die worden gebruikt voor het legen van de containers gaan daardoor ook langer mee. Het nadeel van het gebruik van dit algoritme is dat chauffeurs minder vrijheid hebben in welke routes zij rijden.
Menselijke tussenkomst
Door planners wordt elke dag een planning gemaakt van de rijroute. De voorgestelde rijroute kan worden aangevuld of aangepast. Bijvoorbeeld naar aanleiding van klachten van inwoners over bepaalde containers, of door onverwachte afwezigheid van chauffeurs zoals bij ziekte.
Risicobeheer
Storingen van het systeem worden gemonitord. Er vinden regelmatig controles plaats van de containers en de sensoren.
Werking
Gegevens
Er wordt met sensoren gemeten hoe vol de container is. Daarnaast worden gegevens uit het verleden gebruikt over hoe snel een container vol raakte en wordt gekeken naar de beschikbaarheid van chauffeurs.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
Sensoren meten hoe vol de container is. Op basis van de vulgraad en de gegevens uit het verleden over hoe snel de container vol raakte, wordt bepaald wanneer deze wordt opgenomen in een rijroute. Hierbij wordt ook gekeken naar de beschikbaarheid van chauffeurs.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het algoritme is oorspronkelijk ontwikkeld voor de detectie van vergeten bagage. Later is het ingezet voor het herkennen van bijgeplaatst afval naast ondergrondse containersLaatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 16:16 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- Buiten gebruik
- Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar afval uit containers opgehaald dient te worden, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:01 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Door weegdata en sensordata weten we hoe vol een afvalcontainer is. Hierdoor hoeven we alleen de volle containers te legen. De Amsterdammer kan daardoor altijd zijn afval kwijt.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
Detecteren risico’s in de douaneaangifte tbv vergunningsplicht in, uit- en doorvoer folterwerktuigen
Douane
Dit algoritme helpt de Douane om op basis van risico’s goederen te selecteren voor controle. Het gebruikt aangiftegegevens van bedrijven en kijkt of er wel of juist geen risico’s zijn op in, uit- en doorvoer van folterwerktuigen in de douane aangiften.Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik