Terug naar alle algoritmes

Legen van ondergrondse afvalcontainers

Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.  

Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

2004

Contactgegevens

opendata@groningen.nl

Link naar bronregistratie

https://data.groningen.nl/dataset/algoritmeregister-gemeente-groningen

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel is zo goed als mogelijk te voorspellen wanneer een container geleegd moet worden. Dit om onnodige ritten van de chauffeurs te voorkomen, maar ook te voorkomen dat de containers vol zijn en de inwoners hun afval niet kwijt kunnen. 

Afwegingen

Het voordeel is dat chauffeurs minder hoeven te rijden om de containers te legen. Dit betekent minder verkeer in de stad en minder uitstoot. Het nadeel van dit algoritme is dat het alleen kijkt naar het aantal keren dat een huisvuilpas is gebruikt en niet naar hoe vol de container daadwerkelijk is. 

Menselijke tussenkomst

Door planners wordt elke dag een planning gemaakt van de rijroute. De voorgestelde rijroute kan worden aangevuld/ aangepast naar aanleiding van klachten vanuit inwoners over bepaalde containers, of bijvoorbeeld door onverwachte afwezigheid van chauffeurs.

Risicobeheer

Storingen van het systeem worden gemonitord. Er vinden periodiek controles plaats van de containers. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde huisvuilpassen. Het is daardoor niet te achterhalen welke inwoners afval storten in een container. 

Werking

Gegevens

Er wordt gekeken naar het aantal keren dat een huisvuilpas is gebruikt bij een specifieke container.

Links naar gegevensbronnen

Link naar website leverancier: https://wastevision.com/tardifweb/

Technische werking

Het aantal keren dat een huisvuilpas wordt gelezen door het apparaat bij een container wordt bij gehouden. Op het moment dat dit aantal op een bepaalde grens komt wordt de container opgenomen in de rijroute van een chauffeur.

Leverancier

WasteVision