Left luggage detection
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- Buiten gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het algoritme is oorspronkelijk ontwikkeld voor de detectie van vergeten bagage. Functioneert goed bij vaste camera's (niet draaibaar of inzoombaar) en bij voldoende licht. Werkt niet goed bij dynamische omgevingen of in het duister.
Afwegingen
Alle 'lichtere' middelen (meer toezicht, meer informatie over regels, meer containers en nog tientallen andere middelen) zijn uitgeprobeerd en leverden niet het gewenste resultaat. De camera's worden nu ook ingezet als aanvullend instrument.
Menselijke tussenkomst
Camerabeelden worden gemarkeerd en beoordeeld door een handhaver om te zien of de bijplaatser herkenbaar in beeld is. Besloten kan worden om in het camerasysteem het algoritme te de-activeren. Daarnaast kan ook het camerasysteem zelf worden uitgezet.
Risicobeheer
Voor het project is een Gegevensbeschermings effectbeoordeling (GEB) uitgevoerd en een Data privacy impact assessment (DPIA). Het enige risico is een vals positief (het lijkt op een bijplaatsing, maar is het niet) of een vals negatief (het was een bijplaatsing, maar het algoritme heeft dat niet herkend). In beide gevallen zijn de gevolgen voor de betrokkene nihil. Bij een vals positief verwijdert de handhaver de beelden na beoordeling. Bij een vals negatief gebeurt er niks met de beelden. Beelden zonder herkenning worden automatisch verwijderd door het systeem. Er is geen sprake van verwerking van persoonsgegevens in het algoritme: het algoritme geeft een hit als hij detecteert dat een niet bewegend object langere tijd blijft staan. Op de camerabeelden zijn wel personen herkenbaar in beeld maar deze worden alleen bekeken door hiervoor aangewezen handhavers na een signaal van het algoritme.
Wettelijke basis
Art. 151c Gemeentewet, jo. APV en Afvalstoffenverordening Den Haag
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Camerabeelden
Technische werking
Het algoritme berust bij de leveranciers. De gemeente neemt dienstverlening af en heeft geen inhoudelijke kennis van de werking van het algoritme.
Een camera maakt een beeld van een afvalcontainer en de directe omgeving. Het algoritme vergelijkt het beeldmateriaal met voorgaande beelden. Als er een object in beeld verschijnt dat gedurende langere tijd stil blijft staan, is dat een 'hit' voor een mogelijke bijplaatsing. Die camerabeelden (en de voorafgaande paar minuten) worden gemarkeerd en beoordeeld door een handhaver om te zien of de bijplaatser herkenbaar in beeld is.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme voorspelt wanneer een papiercontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor de chauffeurs die de containers legen.Laatst gewijzigd op 29 februari 2024 om 18:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Door weegdata en sensordata weten we hoe vol een afvalcontainer is. Hierdoor hoeven we alleen de volle containers te legen. De Amsterdammer kan daardoor altijd zijn afval kwijt.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar afval uit containers opgehaald dient te worden, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:01 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik