Terug naar alle algoritmes

Slim vegen

Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar veegwagens in de stad actief zijn, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:59 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

-

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het voorspellen van de meest nuttige rijroutes van veegwagens

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: met deze aanpak stimuleren we dat afval in de stad tijdig wordt opgehaald. Daarmee dragen we bij aan de waarde Gezondheid, omdat minder afval leidt tot een schonere stad en leefomgeving. Daarnaast hebben medewerkers van de afvalwagens nog steeds de keuze om af te wijken van de voorgestelde rijroute. Door zelf te bepalen waar afval op een bepaald moment opgehaald dient te worden. Dit vergroot de keuzevrijheid van de medewerker en draagt bij aan de waarde Autonomie. 

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

- rijroutes veegwagens

- tijdschema veegwagens

- overzicht locaties mbt ophalen afval

- meldingen mbt afval

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Om op de juiste manier te bepalen wat voor soorten straatafval er in de stad en waar dit het geval is, kunnen we beter en gerichter afval inzamelen. Daarmee borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:00 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer en waar afval uit containers opgehaald dient te worden, borgen we dat er relatief weinig afval in de openbare ruimte zichtbaar is en dragen we bij aan een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:01 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wanneer onderhoud nodig is bij welk wagenpark, borgen we dat de gemeente in staat is om dienstverlening in de openbare ruimte te verrichten. Daarmee dragen we bij aan de veiligheid van bewoners en een schonere stad. 

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:32 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Door de opbrengsten van straatparkeren te monitoren en begroten, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme kan voorspellen wanneer een ondergrondse afvalcontainer geleegd moet worden. Op basis hiervan wordt de rijroute bepaald voor chauffeurs.  

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik