Intelligente Verkeersregelinstallatie (iVRI) en / of -VRI-ready's

Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Economie
  • Ruimte en infrastructuur

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

Strategisch Adviseur Mobiliteit

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere. Bijvoorbeeld grote groepen fietsers, openbaar vervoer en (zwaar) vrachtverkeer. Zo kan het verkeer op drukke kruispunten efficiënter doorrijden.

Afwegingen

De bereikbaarheid van de achterliggende economische toplocaties (Legerplaats-Eindhovensweg-Erica / Westfields / Spottersweg / Pakketweg - Dirk Noordhoflaan) en het kunnen toepassen van verkeersmanagement tijdens calamiteiten, evenementen etc. om zo de regio als geheel bereikbaar te houden. De VRI's zijn via glasvezel verbonden met MobiMaestro (de VRI-centrale van de gemeente Eindhoven) zodat ze op afstand kunnen worden aangestuurd.

Menselijke tussenkomst

Er is menselijke tussenkomst mogelijk vanuit de verkeerscentrale Eindhoven en RWS. Specifieke regelingen bij bijvoorbeeld calamiteiten kunnen van daaruit worden gestart. Bovendien worden de VRI-regelingen ook door menselijke tussenkomst geprogrammeerd.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Toelichting op impacttoetsen

Geen DPIA / IAMA uitgevoerd.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.

    Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik