intelligente Verkeers Regel Installatie (iVRI)

Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.

Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmeregister@brabant.nl

Link naar publiekspagina

Talking Traffic (www.talking-traffic.com)

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Doel:

1. Zorg dragen voor een efficiënte doorstroming op kruispunten met iVRI's op een veilige (zonder ongevallen) en geloofwaardige (zonder dat mensen voor niks staan te wachten / logische volgorde) manier. 2. Generen van data voor controle juiste werking door Provincie, en als input voor het centraal landelijk datapunt UDAP. 3. De inzet van de iVRI's draagt ook bij aan een betere bereikbaarheid, aan meer reiscomfort, aan verkeersveiligheid en aan vergroening van de mobiliteit.


Impact:

Het algoritme bepaalt de stand/kleur van de verkeerslichten en zodoende of een burger mag doorrijden of moet stoppen.

Afwegingen

De verkeersintensiteit in en rond steden neemt toe, de beleidsdoelen die wegbeheerders dienen zijn veelvoudig: doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid, economische vitaliteit dienen allemaal zoveel als mogelijk bevorderd te worden. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met de verschillende gedragingen van verkeersdeelnemers (lopen, fietsen, personenauto’s, OV, vrachtwagens, nood en hulpdiensten) met elk hun eigen karakteristieken, noodzaken en beperkingen waarbij politiek-bestuurlijke prioriteiten regelmatig ander accenten vergen in het accommoderen van de ene groep boven de andere(bijv. meer voorrang voor fietsers boven personenauto’s) en het gebied zich ook blijft ontwikkelen en veranderen (denk aan nieuwe woonwijken en bedrijfsterreinen en/of kantoorlocaties). Binnen dit speelveld van doelen, belangen en veranderingen zijn iVRI's noodzakelijk om dit op een efficiënte manier in de praktijk uit te voeren.

Menselijke tussenkomst

De formele wegbeheerder mag ingrijpen op de werking van de iVRI inclusief het algoritme. Voor elk kruispunt wordt een uniek algoritme ontwikkeld door leveranciers op basis van de inrichting van het kruispunt en het beleid van de provincie. Elk kruispunt bestaat uit honderden parameters die door verkeerskundigen aangepast kunnen worden om de doorstroming van de kruispunten te verbeteren op basis van beleid (verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid).

Risicobeheer

De risico’s zijn veelvuldig maar ook klein. Zodra verkeersonveilige situaties zouden kunnen ontstaan (conflicteren richtingen krijgen groen) zal het algoritme afgebroken worden en zullen de verkeerslichten gaan knipperen. Dit komt omdat er naast het 'regel-algoritme' die de verkeerslichten regelt, ook een controle-algoritme is. Het afbreken gebeurd door dit separate veiligheids-controle-algoritme. Hiernaast is de algemene verkeerswet ook van toepassing als de verkeerslichten ‘knipperen’. Verkeersveiligheid is een basisontwerp principe bij verkeerslichten en de gebruikte algoritmes.

Wettelijke basis

De grondslag voor het inzetten van iVRI's is een combinatie van de verschillende opgaves (met name: veiligheid-, mobiliteits-, ruimtelijke ordening-, en financiële opgave) van de provincie.

Werking

Gegevens

De data die het algoritme gebruikt is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van o.a. detectielussen en drukknoppen. Daarnaast wordt data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken dienen een dataverwerkersoverkeenkomst te ondertekenen.

Technische werking

Het algoritme is een cluster van verschillende algoritme's van verschillende leveranciers die allemaal verschillende nuaces hebben. Voor elk kruispunt wordt een uniek algoritme ontwikkeld door verschillende leveranciers: https://vialis.nl, https://www.talking-traffic.com/nl/, en www.crow.nl.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het V-MRDH is een verkeersmodel in de software Omnitrans (ontwikkelaar is DAT-Mobility, Deventer). Het algoritme berekent de hoeveelheid verplaatsingen (auto, OV en fiets) op basis van inputgegevens zoals netwerken en demografische data. Het model wordt gebruikt, intern bij Den Haag, bij andere gemeenten en bij verkeerskundige adviesbureaus.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:23 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik