Verkeercentrale voor het monitoren van (i)-VRI`s en verkeersstromen

De verkeerscentrale is gekoppeld via glasvezel aan alle VRI`s. Daardoor kan de VRI melden als er een verstoring is. (kapotte lichten, vastzittende drukknoppen enz.) Daarnaast kunnen de verkeersstromen gemonitoord en voor analyse gebruikt worden.

Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:33 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Ruimte en infrastructuur
  • Verkeer

Begindatum

11-2019

Contactgegevens

dataloket@oss.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van dit algoritme is het toetsen en controleren van de verkeersregelingen. Tevens de werking en het storingenbeheer van de VRI`s

Afwegingen

Deze algoritmes geven inzicht in het verkeer en de verkeersstromen bij een verkeerslicht. De nadelen van dit algoritme is dat het soms valse meldingen kan geven. Een storing van een lus kan bijvoorbeeld een onterechte melding van een roodrijder geven. 

Menselijke tussenkomst

Het algoritme verzamelt de data en presenteert dit in een dashboard. Deze data wordt door medewerkers van de gemeente gebruikt om het verkeersbeleid, de instellingen en de doorstroming te toetsen en te controleren. 

Risicobeheer

De gemeente houdt zich aan geldende wetgeving met betrekking tot verstrekken van gegevens aan derden en bewaren van gegevens. 

Wettelijke basis

De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor alle verkeersregels. Uitgangspunt daarbij is de vlotheid en doorstroming van het verkeer en dat niemand hinder of gevaar op de weg mag veroorzaken.

Links naar wettelijke basis

Wegensverkeerswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622

Toelichting op impacttoetsen

Er worden geen directe persoonsgevens zoals NAW-gegevens opgeslagen of verwerkt in een (i)-VRI. De (i)-VRI ontvangt wel geanonimiseerde positie- en prioriteitsberichten van weggebruikers. Deze worden gebruikt voor de verkeersregeling maar verder niet opgeslagen. Ze zijn niet te herleiden tot een natuurlijk persoon. De loggegevens die worden bewaard van een verkeersregeling kunnen indirecte persoonsgegevens bevatten. In combinatie met bijvoorbeeld camerabeelden kan geconstateerd worden of een bepaald voertuig bijvoorbeeld door rood reed. Deze indirecte persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt. Ze kunnen wel gevorderd worden door de politie.

Werking

Gegevens

De data die het algoritme gebruikt, is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van onder andere detectielussen en drukknoppen. Zodra een VRI wordt ontsloten op het landelijk netwerk en een volledige (i)-VRI wordt, dan geldt het volgende. Data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken hebben een dataverwerkersovereenkomst getekend. De kern van iVRI's is de integratie van diverse databronnen. Deze omvatten:

1. Sensoren: Deze zijn geplaatst op kruispunten en detecteren de aanwezigheid en snelheid van voertuigen.

2. Connected vehicles: Moderne voertuigen zenden vaak data uit over hun locatie en snelheid.

3. Mobiele apps: Denk aan navigatie-apps die real-time verkeersinformatie delen.Deze datastromen worden verzameld en geanalyseerd in een centraal systeem, waar beslissingen worden genomen over de verkeerslichtcycli. Binnen de gemeente Oss hebben we op dit moment alleen maar VRI`s en iVRI ready geplaatst, zonder verbinding met UDAP

Technische werking

Verkeerslichten verzamelen data en door middel van het algoritme wordt dit vertaald naar informatie over het verkeerslicht, het gebruik en het afwikkelen van verkeersstromen. Deze data verschijnt in een vooraf gedefinieerd dashboard.

Leverancier

De leveranciers kunnen zijn: Technolution met MobiMaestro STATS of Vialis met Verkeersinformatie via Verkeer.nu

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 19 juni 2025 om 12:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.

    Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 14 maart 2025 om 9:08 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik