intelligente Verkeers Regel Installatie (iVRI)
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Doel:
1. Zorg dragen voor een efficiënte doorstroming op kruispunten met iVRI's op een veilige (zonder ongevallen) en geloofwaardige (zonder dat mensen voor niks staan te wachten / logische volgorde) manier. 2. Generen van data voor controle juiste werking door Provincie, en als input voor het centraal landelijk datapunt UDAP. 3. De inzet van de iVRI's draagt ook bij aan een betere bereikbaarheid, aan meer reiscomfort, aan verkeersveiligheid en aan vergroening van de mobiliteit.
Impact:
Het algoritme bepaalt de stand/kleur van de verkeerslichten en zodoende of een burger mag doorrijden of moet stoppen.
Afwegingen
De verkeersintensiteit in en rond steden neemt toe, de beleidsdoelen die wegbeheerders dienen zijn veelvoudig: doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid, economische vitaliteit dienen allemaal zoveel als mogelijk bevorderd te worden. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met de verschillende gedragingen van verkeersdeelnemers (lopen, fietsen, personenauto’s, OV, vrachtwagens, nood en hulpdiensten) met elk hun eigen karakteristieken, noodzaken en beperkingen waarbij politiek-bestuurlijke prioriteiten regelmatig ander accenten vergen in het accommoderen van de ene groep boven de andere(bijv. meer voorrang voor fietsers boven personenauto’s) en het gebied zich ook blijft ontwikkelen en veranderen (denk aan nieuwe woonwijken en bedrijfsterreinen en/of kantoorlocaties). Binnen dit speelveld van doelen, belangen en veranderingen zijn iVRI's noodzakelijk om dit op een efficiënte manier in de praktijk uit te voeren.
Menselijke tussenkomst
De formele wegbeheerder mag ingrijpen op de werking van de iVRI inclusief het algoritme. Voor elk kruispunt wordt een uniek algoritme ontwikkeld door leveranciers op basis van de inrichting van het kruispunt en het beleid van de provincie. Elk kruispunt bestaat uit honderden parameters die door verkeerskundigen aangepast kunnen worden om de doorstroming van de kruispunten te verbeteren op basis van beleid (verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid).
Risicobeheer
De risico’s zijn veelvuldig maar ook klein. Zodra verkeersonveilige situaties zouden kunnen ontstaan (conflicteren richtingen krijgen groen) zal het algoritme afgebroken worden en zullen de verkeerslichten gaan knipperen. Dit komt omdat er naast het 'regel-algoritme' die de verkeerslichten regelt, ook een controle-algoritme is. Het afbreken gebeurd door dit separate veiligheids-controle-algoritme. Hiernaast is de algemene verkeerswet ook van toepassing als de verkeerslichten ‘knipperen’. Verkeersveiligheid is een basisontwerp principe bij verkeerslichten en de gebruikte algoritmes.
Wettelijke basis
De grondslag voor het inzetten van iVRI's is een combinatie van de verschillende opgaves (met name: veiligheid-, mobiliteits-, ruimtelijke ordening-, en financiële opgave) van de provincie.
Werking
Gegevens
De data die het algoritme gebruikt is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van o.a. detectielussen en drukknoppen. Daarnaast wordt data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken dienen een dataverwerkersoverkeenkomst te ondertekenen.
Technische werking
Het algoritme is een cluster van verschillende algoritme's van verschillende leveranciers die allemaal verschillende nuaces hebben. Voor elk kruispunt wordt een uniek algoritme ontwikkeld door verschillende leveranciers: https://vialis.nl, https://www.talking-traffic.com/nl/, en www.crow.nl.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het V-MRDH is een verkeersmodel in de software Omnitrans (ontwikkelaar is DAT-Mobility, Deventer). Het algoritme berekent de hoeveelheid verplaatsingen (auto, OV en fiets) op basis van inputgegevens zoals netwerken en demografische data. Het model wordt gebruikt, intern bij Den Haag, bij andere gemeenten en bij verkeerskundige adviesbureaus.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:23 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik