Regionaal verkeersmodel: V-MRDH
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De hoeveelheid verkeer op de weg ten gevolge van een plan wordt berekend. Het plan kan zijn: een nieuwe weg of de bouw van een aantal woningen. Het model berekent de hoeveelheid verkeer op hoofdlijnen., bedoeld om scenario's (varianten) met elkaar te vergelijken.
Afwegingen
Voor de hele MRDH is er een verkeersmodel om toekomstige situaties door te rekenen. Wanneer in een studie ook rijkswegen zijn betrokken, wordt vaak samengewerkt met RWS omdat RWS modellen heeft voor het verkeer op rijkswegen.
Menselijke tussenkomst
De uitkomsten van een berekening met het V-MRDH worden altijd geïnterpreteerd door specialisten. De uitkomsten worden gebruikt om een advies te formuleren.
Risicobeheer
De uitkomsten van een berekening met het V-MRDH worden altijd geïnterpreteerd door specialisten. De uitkomsten worden gebruikt om een advies te formuleren. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat een onwaarschijnlijke uitkomst of en foute berekening tot schade leidt.
Wettelijke basis
Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet.
Werking
Gegevens
Aantallen inwoners en arbeidsplaatsen van het CBS. Plannen van alle betrokken wegbeheerders, rijk, gemeenten en provincie. Ook bestaande en toekomstige netwerken zijn input voor de berekeningen.
Technische werking
De algoritmes in het model behoren tot de standaard-software van de producent van de software: DAT-Mobility, Deventer. Den Haag is opgedeeld in 1.000 zones met elk gemiddeld ongeveer 500 inwoners. Die inwoners maken gemiddeld ongeveer 4 verplaatsingen per dag, verdeeld over de motieven werk, zakelijk, onderwijs, winkel en sociaal-recreatief. Het model schat het totaal aantal verplaatsingen en de verdeling over auto, OV en fiets. De bestemming is gebaseerd op de afstand die mensen gemiddeld bereid zijn af te leggen. De relatieve aantrekkelijkheid van auto, OV en fiets bepaalt de verhouding tussen deze drie modaliteiten. Het model is van het zwaartekrachtprincipe: een dichterbij gelegen bestemming heeft een grotere aantrekkingskracht dan een bestemming ver weg.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik