Regionaal verkeersmodel: V-MRDH

Het V-MRDH is een verkeersmodel in de software Omnitrans (ontwikkelaar is DAT-Mobility, Deventer). Het algoritme berekent de hoeveelheid verplaatsingen (auto, OV en fiets) op basis van inputgegevens zoals netwerken en demografische data. Het model wordt gebruikt, intern bij Den Haag, bij andere gemeenten en bij verkeerskundige adviesbureaus.

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:23 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De hoeveelheid verkeer op de weg ten gevolge van een plan wordt berekend. Het plan kan zijn: een nieuwe weg of de bouw van een aantal woningen. Het model berekent de hoeveelheid verkeer op hoofdlijnen., bedoeld om scenario's (varianten) met elkaar te vergelijken.

Afwegingen

Voor de hele MRDH is er een verkeersmodel om toekomstige situaties door te rekenen. Wanneer in een studie ook rijkswegen zijn betrokken, wordt vaak samengewerkt met RWS omdat RWS modellen heeft voor het verkeer op rijkswegen.

Menselijke tussenkomst

De uitkomsten van een berekening met het V-MRDH worden altijd geïnterpreteerd door specialisten. De uitkomsten worden gebruikt om een advies te formuleren.

Risicobeheer

De uitkomsten van een berekening met het V-MRDH worden altijd geïnterpreteerd door specialisten. De uitkomsten worden gebruikt om een advies te formuleren. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat een onwaarschijnlijke uitkomst of en foute berekening tot schade leidt. 

Wettelijke basis

Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet. 

Werking

Gegevens

Aantallen inwoners en arbeidsplaatsen van het CBS. Plannen van alle betrokken wegbeheerders, rijk, gemeenten en provincie. Ook bestaande en toekomstige netwerken zijn input voor de berekeningen.

Technische werking

De algoritmes in het model behoren tot de standaard-software van de producent van de software: DAT-Mobility, Deventer. Den Haag is opgedeeld in 1.000 zones met elk gemiddeld ongeveer 500 inwoners. Die inwoners maken gemiddeld ongeveer 4 verplaatsingen per dag, verdeeld over de motieven werk, zakelijk, onderwijs, winkel en sociaal-recreatief. Het model schat het totaal aantal verplaatsingen en de verdeling over auto, OV en fiets. De bestemming is gebaseerd op de afstand die mensen gemiddeld bereid zijn af te leggen. De relatieve aantrekkelijkheid van auto, OV en fiets bepaalt de verhouding tussen deze drie modaliteiten. Het model is van het zwaartekrachtprincipe: een dichterbij gelegen bestemming heeft een grotere aantrekkingskracht dan een bestemming ver weg.  

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.

    Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik