Dynamische microsimulatiemodellen
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het is bedoeld als hulpmiddel voor de wegbeheerderstaken om de werkzaamheden adequaat te kunnen uitvoeren, eventueel verbeteren en keuzes te onderbouwen. De burger merkt niet direct iets van het programma. Uiteindelijk merkt de burger als verkeersdeelnemer iets van de keuzes die de gemeente als wegbeheerder, mede op basis van uitkomsten van simulaties, heeft gemaakt voor de verkeersafwikkeling/ een goede doorstroming.
Afwegingen
Het programma wordt gebruikt als hulpmiddel bij (bestuurlijke) besluitvorming over voorgenomen herinrichting van wegen en/of kruispunten en analyse van de werking van verkeersregelingen voor kruispunten. Er wordt dan gekeken wat de herinrichting en/of het regelprogramma voor consequentie heeft in termen van verkeersafwikkeling.
Dit is het meest gebruikte en beproefde microsimulatiepakket voor verkeersafwikkeling. Er is geen aanleiding om iets anders te gebruiken.
Menselijke tussenkomst
De uitkomsten zijn input voor verdere verkeerskundige analyse. Het is input in een afwegingsproces hoe je de weg inricht, de verkeerslichten instelt en om verkeerskundige inzichten te objectiveren. Het is puur een hulpmiddel voor het uitoefenen binnen de taak van de wegbeheerder. Dit proces kan elk moment worden stopgezet. Er zijn gebruikersgroepen van wegbeheerders waarmee periodiek wordt afgestemd door de leverancier om eventuele verbeteringen door te voeren.
Risicobeheer
Er zijn geen specifieke risico's in de zin van privacyaspecten rondom persoonsgegevens. Bias speelt geen rol.
Wettelijke basis
De wettelijke basis ligt in een goede uitvoering van de wegenverkeerswet. Het is een hulpprogramma voor het werk van de wegbeheerder.
Werking
Gegevens
Er wordt gebruikgemaakt van anonieme verkeersdata (aantallen voertuigen, fietsers etc. per uur/etmaal), de indeling van de weg, instellingen van het verkeersregelprogramma.
Technische werking
zie website www.ptvgroup.com. Het programma geeft een visuele weergave van de verwachte verkeersstromen gegeven de beoogde inrichting van de weg en de beoogde instellingen van de verkeerslichten en de te verwachten verkeersstromen.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik