Dynamische microsimulatiemodellen

Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

www.ptvgroup.com

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het is bedoeld als hulpmiddel voor de wegbeheerderstaken om de werkzaamheden adequaat te kunnen uitvoeren, eventueel verbeteren en keuzes te onderbouwen. De burger merkt niet direct iets van het programma. Uiteindelijk merkt de burger als verkeersdeelnemer iets van de keuzes die de gemeente als wegbeheerder, mede op basis van uitkomsten van simulaties, heeft gemaakt voor de verkeersafwikkeling/ een goede doorstroming. 

Afwegingen

Het programma wordt gebruikt als hulpmiddel bij (bestuurlijke) besluitvorming over voorgenomen herinrichting van wegen en/of kruispunten en analyse van de werking van verkeersregelingen voor kruispunten. Er wordt dan gekeken wat de herinrichting en/of het regelprogramma voor consequentie heeft in termen van verkeersafwikkeling.

Dit is het meest gebruikte en beproefde microsimulatiepakket voor verkeersafwikkeling. Er is geen aanleiding om iets anders te gebruiken.

Menselijke tussenkomst

De uitkomsten zijn input voor verdere verkeerskundige analyse. Het is input in een afwegingsproces hoe je de weg inricht, de verkeerslichten instelt en om verkeerskundige inzichten te objectiveren. Het is puur een hulpmiddel voor het uitoefenen binnen de taak van de wegbeheerder. Dit proces kan elk moment worden stopgezet. Er zijn gebruikersgroepen van wegbeheerders waarmee periodiek wordt afgestemd door de leverancier om eventuele verbeteringen door te voeren.

Risicobeheer

Er zijn geen specifieke risico's in de zin van privacyaspecten rondom persoonsgegevens. Bias speelt geen rol.

Wettelijke basis

De wettelijke basis ligt in een goede uitvoering van de wegenverkeerswet. Het is een hulpprogramma voor het werk van de wegbeheerder.

Werking

Gegevens

Er wordt gebruikgemaakt van anonieme verkeersdata (aantallen voertuigen, fietsers etc. per uur/etmaal), de indeling van de weg, instellingen van het verkeersregelprogramma.

Technische werking

zie website www.ptvgroup.com. Het programma geeft een visuele weergave van de verwachte verkeersstromen gegeven de beoogde inrichting van de weg en de beoogde instellingen van de verkeerslichten en de te verwachten verkeersstromen.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik