Cameratoezicht verkeersmaatregelen
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De binnenstad en de omliggende straten worden in de toekomst autoluwer. Ook is er een nul-emissiezone voor stadsdistributie in de binnenstad. We moeten daarom goed nadenken over hoe we de toegang tot deze gebieden slim en efficiënt kunnen regelen. Dit geldt voor handhaving én ontheffingen.
We denken dat automatische kentekenherkenning (ANPR) het beste werkt. Deze camera’s kunnen een ingewikkeld systeem van regels goed en duidelijk controleren. Zo voldoen we ook aan de wet.
Het doel is om de verkeersregels in deze gebieden digitaal te handhaven. De software herkent en fotografeert kentekens van voertuigen die een inrijverbod negeren. De foto, met datum, tijd, locatie en voertuiggegevens, wordt daarna automatisch doorgestuurd naar ons handhaafsysteem.
Impact:
Een kenteken wordt herkend en opgeslagen. Een algoritme of controle selecteert kentekens die (misschien) fout zitten. Deze selectie komt bij een boa (buitengewoon opsporingsambtenaar). Die bekijkt of er een overtreding is. Soms gebeurt er niets, soms volgt er een boete.
Afwegingen
De keuze voor een “zachte knip” (afsluiting d.m.v. camera) wordt vastgelegd in het verkeersbesluit. Hierin wordt de impact op belanghebbende afgewogen ten opzichte van het algemeen belang.
Menselijke tussenkomst
Een handhaver (altijd een boa) ziet door de software geselecteerde kentekens op zijn scherm en kan op dat moment handmatig beoordelen of er sprake is van een overtreding. Vervolgens kan de handhaver een proces-verbaal opstellen en doorzenden naar het CJIB.
Risicobeheer
Omdat er persoonsgegevens worden verwerkt, wordt extra aandacht besteed aan beveiliging. Alle gegevens worden verwerkt in een beveiligde omgeving.Veiligheidsmaatregelen zijn contractueel vastgelegd in Service Level Agreement met leverancier Brickyard. Alleen boa’s van de gemeente en medewerkers met een aanwijzing om politiegegevens in te zien, krijgen toegang tot de gegevens van de geconstateerde overtredingen. Gegevens van andere voertuigen worden ook voor hen afgeschermd. Afwijkingen worden direct gemeld bij de leverancier.
Wettelijke basis
Artikel 18 lid 1 WvW 1994 Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar, Domein 1. Punt 10: artikel 62 RVV 1990 juncto bijlage 1 hoofdstuk C
Links naar wettelijke basis
- Artikel 18 lid 1 WvW 1994: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0006622&hoofdstuk=II¶graaf=2&artikel=18&z=2024-06-19&g=2024-06-19
- Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar, Domein 1: https://wetten.overheid.nl/BWBR0041447/2024-08-01
Link naar verwerkingsregister
Toelichting op impacttoetsen
Er is een DPIA uitgevoerd.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Foto’s van kentekens bij een geslotenverklaring, vergunningen, kentekengegevens.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
Beeldherkenning. ANPR-camera’s op 20 verschillende plaatsen registreren kentekens van motorvoertuigen. (gesloten verklaring, ZES en autoluw)Het algoritme controleert of een ontheffing is verleend en bepaalt of foto's ter beoordeling worden aangeboden in het handhaafsysteem. De voertuiggegevens worden in het handhaafsysteem verrijkt d.m.v. een koppeling met de RDW.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Automatic Number Plate Recognition camera's (ANPR) op vier verschillende plaatsen registreren kentekens van passerende motorvoertuigen. Het algoritme controleert of een ontheffing is verleend en bepaalt of foto's ter beoordeling worden aangeboden in het handhaafsysteem.Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 6:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- In Rotterdam zijn er gebieden of rijstroken waar je met sommige voertuigen om verschillende redenen niet in mag rijden. Camera's met kentekenherkenning controleren of een auto hier mag rijden.Laatst gewijzigd op 26 maart 2025 om 14:33 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren. Ook hebben boa's handmatige scanners die controles uitvoeren.Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 8:29 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik