Parkeercontrole

Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren. Ook hebben boa's handmatige scanners die controles uitvoeren. 

Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 8:29 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

01-2017

Contactgegevens

algoritmes@leiden.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van de parkeerscanauto is handhaven voor fiscaal (‘betaald’) parkeren (naheffingsaanslag (nha) parkeerbelasting). 

 

Voor de verwerking van persoonsgegevens, in het kader van de uitvoering en handhaving van digitaal kentekenparkeren, wordt strikt de daartoe noodzakelijke informatie verzameld welke tot doel heeft het volgende mogelijk te maken: 

a) de controle op het betalen van parkeerbelasting; 

b) de heffing en invordering van parkeerbelasting (inclusief naheffingsaanslagen)

Afwegingen

Voor invoering van de scanauto volgt op ieder verdacht voertuig bij handhaving een individuele opvolging door een handhaver/BOA. Met deze werkwijze is er altijd nog een menselijke controle wat bedoeld is om minder bezwaarschriften te veroorzaken.   


Menselijke tussenkomst

Na koppeling van het gescande kenteken door het algoritme aan de Parkeerrechtendatabase blijkt of er wel of geen geldig parkeerrecht is. Wanneer wordt geconstateerd dat een voertuig geen geldig parkeerrecht heeft, vindt nog een beoordeling door de handhaver plaats. 

Risicobeheer

Verstoring in de keten kan leiden tot een foute bevraging/beoordeling van een kenteken, een menselijke controle is in het proces meegenomen om die fouten te beperken/voorkomen. 

Wettelijke basis

De Gemeentewet geeft aan dat de gemeenteraad verordeningen mag vaststellen inzake de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Die zijn vastgelegd in de vigerende verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Deze belastingverordening geeft aan dat er belasting betaald moet worden voor het gebruik van de openbare ruimte en waar er belasting betaald moet worden. 

Links naar wettelijke basis

Artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 225 van de Gemeentewet en de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 2024:: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31/#TiteldeelIII_HoofdstukIX_Artikel156

Link naar verwerkingsregister

https://leiden.registervanverwerkingen.nl/details/d9135ca7-5114-426a-931f-b34af0be6520

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kenteken, parkeerrecht(NPR), parkeervak

Technische werking

De scanauto scant een kenteken. Het kenteken wordt bevraagd in de parkeerrechtendatabase(NPR). Als er rechten zijn gevonden wordt de registratie verwijderd. Als er geen rechten zijn gevonden worden de genomen foto's, de locatiegegevens, tijdstip, datum en voertuiggegevens (RDW) gekoppeld aan het kenteken en als 1 registratie aangeboden aan de handhaver. De handhaver beoordeelt de bevindingen van de scanauto. Daarna beslist hij of er een naheffing of waarschuwing wordt opgelegd, of dat de registratie wordt afgewezen bij onjuistheden.

Leverancier

Sigmax/ ACI SCANACAR

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

    Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

    Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik