Massaal Corrigeren aangifte inkomensheffing (MC)
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Met het Massaal Corrigeren (MC) van de aangiften inkomensheffing krijgen burgers die daarvoor in aanmerking komen versneld een definitieve aanslag Inkomensheffing. Het gaat hierbij om aangiften waarin sprake is van relatief eenvoudige correcties in de aangifte van de burger. Om de doelgroep te bepalen van burgers die in aanmerking komen voor MC van hun IH-aangifte worden belastingplichtigen geselecteerd op basis van objectieve fiscale kenmerken.
Voor een deel de geselecteerde groep burgers wordt de aanslag inkomensheffing voor een specifiek belastingjaar definitief vastgesteld. In die gevallen is er sprake van een positieve correctie. Voor de burgers die het niet eens zijn met de definitieve aanslag staat de mogelijkheid open voor bezwaar en beroep.
Het andere deel van de geselecteerde groep burgers krijgen een vooraankondiging van de correctie op de aangifte inkomensheffing. Deze groep burgers krijgt een mogelijkheid om te reageren op de vooraankondiging. Voor de burger staat ook in dit geval de mogelijkheid open voor bezwaar en beroep.
Afwegingen
Het MC is belangrijk voor een tijdige en zorgvuldige afhandeling van IH-aangiften. Dit willen we zorgvuldig doen. Het algoritme kan een medewerker van de Belastingdienst daarbij ondersteunen. De beoordeling is daardoor zorgvuldiger, efficiënter en eenvormiger.
Door gebruik van het algoritme kan de Belastingdienst haar dienstverlenend karakter ten opzichte van de burger verbeteren. Daarnaast wordt ook de kwaliteit van de aangifteverwerking door de Belastingdienst verhoogt en draagt het bij aan de uitvoering van haar wettelijke taak.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.
Bij de werking van het algoritme MC is er geen sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme neemt de beslissingen.
Risicobeheer
De Belastingdienst neemt verschillende maatregelen om de risico's van het gebruik van het algoritme te beheersen.
- 1. Transparantie
De Belastingdienst publiceert informatie over het algoritme in het algoritmeregister van de Belastingdienst en van de Rijksoverheid.
Daarmee hebben burgers inzicht in het gebruik en de werking van het algoritme.
- 2. Geautomatiseerde besluitvorming
In de beschrijving van een algoritme wordt dit uitgelegd en wordt ook het aspect van menselijke tussenkomst nader toegelicht.
- 3. Privacybescherming en rechtmatigheid
De Belastingdienst zorgt ervoor dat het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
In de beschrijving van het algoritme wordt ook de link gelegd met de toepasselijke wet- en regelgeving.
- 4. Verantwoordelijkheid
Aan de hand van het beleidskader Algoritmeregister Belastingdienst zijn de verantwoordelijkheden en taken bij het gebruik van algoritmen duidelijk beschreven en geborgd.
- 5. Monitoring en evaluatie
De werking van de algoritmen worden periodiek getoetst. Op basis daarvan kunnen selectieregels worden aangepast.
Wettelijke basis
- Algemene wet inzake rijksbelastingen
- Algemene wet bestuursrecht
- Algemene verordening gegevensbescherming
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
- Wet op de Loonbelasting 1964
- Wet Inkomstenbelasting 2001
- Wet algemene bepalingen burgerservicenummer
- Archiefwet 1995
Links naar wettelijke basis
- Algemene wet inzake rijksbelastingen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/
- Algemene wet bestuursrecht: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/
- Algemene verordening gegevensbescherming : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679
- Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming : https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/
- Wet op de Loonbelasting 1964: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/
- Wet Inkomstenbelasting 2001: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/
- Wet algemene bepalingen burgerservicenummer: https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/
- Archiefwet 1995: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/
Toelichting op impacttoetsen
Het gebruik van de gegevens dient te worden getoetst aan de AVG.
De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.
Werking
Gegevens
- Identificerende gegevens (o.m. BSN)
- Contra-informatie (financiële gegevens en gegevens over levensgebeurtenissen)
- Bedrijfsgegevens
- Gegevens uit voorgaande aangiften inkomstenheffing (financiële gegevens en persoonlijke gegevens)
Links naar gegevensbronnen
- Identificerende gegevens (o.m. BSN): Basisregistratie Personen (BRP)
- Contra-informatie (financiële gegevens en gegevens over levensgebeurtenissen): Belastingdienst
- Bedrijfsgegevens: Belastingdienst
- Gegevens uit voorgaande aangiften inkomstenheffing (financiële gegevens en persoonlijke gegevens): Belastingdienst
Technische werking
Het algoritme bestaat uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise.
Het algoritme is niet zelflerend. Dat betekent dat het algoritme zichzelf niet ontwikkelt tijdens het gebruik ervan.
Het algoritme beoordeelt op basis van selectieregels of de aangifte inkomensheffing in aanmerking komt voor correctie en definitieve vaststelling. Dit gebeurt alleen als de correctie in het voordeel van de belastingplichtige uitvalt.
Bij een negatieve correctie wordt altijd een vooraankondiging gestuurd.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Met een verkorte aangifte (VKA) inkomensheffing wordt de aangifte voor belastingplichtigen met een eenvoudige fiscale situatie vereenvoudigd, waarbij zij op basis van objectieve fiscale kenmerken geselecteerd worden, en indien er wijzigingen nodig zijn, worden zij doorverwezen naar de reguliere aangifte.Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 14:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Algoritme dat helpt bij het beoordelen of een aangifte vennootschapsbelasting geautomatiseerd of handmatig behandeld moet worden.Laatst gewijzigd op 13 november 2024 om 12:11 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Betreft eenvoudige algoritmes die bestaan uit vaste rekenregels om op basis van een belastinggrondslag, de maatstaf en een tarief een belastingbedrag te berekenen.Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:11 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Betreft eenvoudige algoritmes die bestaan uit vaste rekenregels om op basis van een belastinggrondslag, de maatstaf en een tarief een belastingbedrag te berekenen.Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 12:22 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- ...
- Status
- In ontwikkeling
- Betreft eenvoudige algoritmes die bestaan uit vaste rekenregels om op basis van een belastinggrondslag, de maatstaf en een tarief een belastingbedrag te berekenen.Laatst gewijzigd op 26 juni 2024 om 19:17 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik