Terug naar alle algoritmes

Selectie voor scanbussen

Scanbussen van Belastingen Rotterdam maken gebruik van automatische kentekenplaatherkenning. Hiermee sporen ze voertuigen op van Rotterdammers met openstaande belastingaanslagen.

Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 15:02 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Economie

Begindatum

01-2006

Contactgegevens

14010

Link naar publiekspagina

https://algoritmeregister.rotterdam.nl

Link naar bronregistratie

https://algoritmeregister.rotterdam.nl/p/Onzealgoritmes/53761720551735607

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Opsporen van voertuigen van belastingschuldigen middels scanbus met kentekenplaatherkenning.

 
Na toetsing door de belastingdeurwaarder wordt overgegaan tot beslag op het voertuig middels een wielkem en inschrijven in het RDW register. Deze melding in het RDW zorgt ervoor dat er administratief beslag ligt op het voertuig. Een zogenaamde tenaamstellingsblokkade, waardoor het voertuig niet overgeschreven kan worden op een andere eigenaar.

Afwegingen

Belastingen Rotterdam heeft het certificaat Warm Incasseren gekregen en zal er altijd samen met de belastingschuldige gekeken worden naar een passende oplossing. Menselijke maat wordt toegepast waar het kan teneinde de openstaande aanslag(en) te innen.

Menselijke tussenkomst

De belastingdeurwaarder voert zelf altijd eerst een controle uit (in RDW en andere systemen) of beslaglegging geoorloofd is. Beslaglegging op roerende zaken door de belastingdeurwaarder kan pas nadat de invorderingsstrategie is gevolgd.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Wettelijke basis

Invorderingswet 1990 en het Wetboek voor Burgerlijke Rechsvordering

Toelichting op impacttoetsen

Privacy risico analyse is uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat een privacy impact toets niet nodig is. Dit is een laag risico algoritmetoepassing.

Werking

Gegevens

RDW, ANPR, Belastingssysteem,

Technische werking

De gemeente Rotterdam heft en int gemeentebelasting. Om dat beter te kunnen doen, zetten we scanbussen in. Deze scanbussen hebben een automatische kentekenplaatherkenning en sporen zo voertuigen op die op naam staan van Rotterdammers die nog belasting moeten betalen. Dit gebeurt niet zomaar, het gaat alleen om Rotterdammers met belastingaanslagen die in de beslagfase zitten. Dit betekent dat hij of zij meerdere herinneringen heeft gehad, maar nog niet heeft betaald.

Als de scanbus een voertuig scant dat in aanmerking komt, gaat er een signaal af in de bus. Een belastingdeurwaarder toetst of de melding klopt op basis van de meest recente beschikbare informatie over de eigenaar van het voertuig. Hij of zij kan dan beslissen om beslag te leggen op het voertuig. Het voertuig krijgt een wielklem en wordt ingeschreven in het RDW-register. Deze melding zorgt ervoor dat er administratief beslag ligt op het voertuig. Dit leidt tot een zogenaamde tenaamstellingsblokkade, waardoor het voertuig niet overgeschreven kan worden op een andere eigenaar.

We stellen het proces-verbaal van beslaglegging op en betekenen dit op het adres van de eigenaar van het voertuig (de belastingschuldige). Wanneer de eigenaar van het voertuig het bedrag helemaal betaalt, verwijderen we de wielklem en heffen we de melding in het RDW-register op. Betaalt hij niet het hele bedrag, maar een gedeelte? Dan verwijderen we de wielklem, maar blijft de melding in het RDW-register actief. Betaalt of reageert de eigenaar helemaal niet? Dan wordt het voertuig na 28 dagen afgevoerd naar de opslag van het autobergingsbedrijf. Als de eigenaar hier niet op reageert, wordt het voertuig na 5 dagen verkocht via een externe autoveiling. De opbrengst van het voertuig gaat, min de gemaakte kosten, af van het bedrag dat de eigenaar nog moest betalen.