Scanauto
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel is het borgen van een goede naleving van de regels. Dat vertaalt zich naar parkeerregulatie in de betaalde zones: de juiste parkeerder op de juiste plaats. De software is bedoeld om kentekens te herkennen en controleren op parkeerrechten. Het systeem controleert op verworven parkeerrechten. Dit kan een vergunning zijn of een kort parkeerrecht via betaling bij de parkeerautomaat of parkeerapp. De toezichthouder (verder parkeercontroleur) krijgt alleen de kentekens door van voertuigen die geen parkeerrecht hebben.
De programmering van de software maakt het mogelijk om rapportages uit te draaien over de betalingsbereidheid, de bezettingsgraad, de bezoekersgraad, het aantal scans en soort scans. Het doel van de rapportages is gericht op het monitoren van de resultaten. Dit gaat om resultaten die verbonden zijn aan de beleidsdoelen van de gemeente. Daarnaast geven de rapportages specifieker inzicht in hoe het betaalgedrag in de betaalde zones is, hoe de parkeerdruk in de betaalde zones is en hoe de verhouding bezoekers t.o.v. vergunninghouders in de betaalde zones is. Met deze data kunnen wij fiscaal parkeertoezicht efficiënter inzetten en sturen op een betere betalingsbereidheid en betere parkeerregulatie.
Hierbij wordt algemene data gebruikt en deze data is niet in verband te brengen met personen/kentekenhouders. De pakkans voor niet-betalers wordt hiermee verhoogd, maar de verzamelde data hebben geen impact op de persoonlijke levenssfeer van kentekenhouders.
Afwegingen
Efficiënt en effectief parkeertoezicht. De scanauto kan in 1 uur ca. 1200 kentekens scannen. Dit is minder arbeidsintensief dan het handmatig scannen van kentekens.
Menselijke tussenkomst
Ja, de scanauto geeft een kenteken en locatie door aan de parkeercontroleur die is ingelogd in het systeem. In alle gevallen is het een parkeercontroleur die controleert of er daadwerkelijk niet is betaald. En in alle gevallen legt de parkeercontroleur de naheffing op.
Risicobeheer
Alle gegevens worden verwerkt in een beveiligde omgeving. Veiligheidsmaatregelen zijn contractueel vastgelegd in hoofdstuk 4.10 van de Service Level Agreement met leverancier Sigmax.
Wettelijke basis
Art 225, 234 en 235 Gemeentewet en de Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelasting gemeente Haarlemmermeer 2024 ("Verordening parkeerbelasting 2024")
Links naar wettelijke basis
- Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31
- Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelasting gemeente Haarlemmermeer 2024: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR703962/1
Toelichting op impacttoetsen
Er is een begin gemaakt met een 'data protection impact assessment' (DPIA). Deze is nog niet afgerond.
Werking
Gegevens
Kenteken. Bij een naheffing kenteken, locatie en voertuiggegevens. Er worden geen NAW-gegevens verwerkt. Pas op het moment dat er parkeerbelasting wordt geheven, worden NAW-gegevens toegevoegd door de belastingorganisatie Cocensus.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s op het dak van het voertuig en identificeert kentekens en controleert parkeerrechten via het Nationaal Parkeer Register (NPR). De scanauto verzamelt informatie over de betalingsbereidheid bezettingsgraad en bezoekersgraad. Na 24 uur worden, in het controlecentrum (Backoffice systeem van de scanauto), alle kentekens geanonimiseerd. De kentekens waarop geen parkeerrecht terugkomt worden doorgezet naar het handhaafsysteem. In het handhaafsysteem worden de kentekens verrijkt met de gegevens van het voertuig. Deze kentekens komen in het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik