Scanauto

Gemeente Nijmegen heeft een scanauto die foto's maakt van geparkeerde voertuigen. Zo controleert de gemeente op het betaald parkeren en de parkeervergunningen. Dit is goed voor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de stad en zorgt ervoor dat inwoners prettiger in de stad kunnen leven.

Laatst gewijzigd op 3 november 2025 om 10:17 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2019

Contactgegevens

gemeente@nijmegen.nl

Link naar publiekspagina

https://www.nijmegen.nl/diensten/parkeren-verkeer-en-vervoer/parkeerboete/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van de parkeerscanauto is het controleren op betaald parkeren en parkeervergunningen. En zo waar nodig, boetes te kunnen uitdelen. Gemeente Nijmegen heeft een scanauto die in de gemeente Nijmegen foto's maakt van geparkeerde voertuigen. Daarbij worden het kenteken, het voertuig, de omgeving van het voertuig, het tijdstip en de locatie vastgelegd.

Afwegingen

Zonder scanauto moet de controle op parkeren met de hand gebeuren. Het gebied met betaald parkeren in Nijmegen wordt steeds groter. Een scanauto kan helpen om dit gebied sneller te controleren. Dit maakt dat de parkeercontroles te doen blijven voor hetzelfde aantal medewerkers. En de controles zijn goed voor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de stad, zodat inwoners prettiger in de stad kunnen leven.

Menselijke tussenkomst

Na automatische controle van het gescande kenteken door het algoritme blijkt of er wel of niet mag worden geparkeerd. Wanneer er niet mag worden geparkeerd, controleren we dit zelf nog een keer. In het computersysteem kijkt de controleur dan of het inderdaad een verkeerd geparkeerde auto is. Bij twijfel gaat de controleur alsnog zelf kijken voordat hij een mogelijke boete uitschrijft.

Risicobeheer

Om de privacy van inwoners te beschermen hebben we verschillende maatregelen. Bijvoorbeeld het onherkenbaar maken van personen op beelden van voertuigen en hun kentekens Dit doen we door het wazig maken van de afgebeelde persoon. Gebouwen maken we niet wazig omdat dat ook herkenningspunten zijn voor de controleur. Daarnaast is het beeld van een kentekencamera op zo'n manier gemaakt dat er niet in gebouwen gekeken kan worden. Als het algoritme bepaalt dat er niet mag worden geparkeerd, ontvangen de controleurs foto’s waarop alleen het kenteken staat van dat voertuig. De andere kentekens zijn wazig gemaakt.

De beelden worden in de scanauto niet bewaard/opgeslagen. Alleen ambtenaren met toestemming (autorisatie) kunnen de beelden bekijken via de app van City Control.

Om het risico op fouten te verkleinen, zorgen we dat er altijd een persoon is die de meldingen van het algoritme controleert.

Wettelijke basis

De Gemeentewet geeft aan dat de gemeenteraad regels mag vaststellen voor het laten betalen van parkeerbelastingen. Zulke regels heten een ‘verordening’. De gemeente Nijmegen heeft een parkeerverordening opgesteld. Daarnaast geldt de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV).

Links naar wettelijke basis

  • Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelastingen gemeente Nijmegen 2025: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731597/
  • Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2025-02-12#TiteldeelIII_HoofdstukIX_Artikel156
  • Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004581

Link naar verwerkingsregister

https://www.nijmegen.nl/verwerkersnijmegen.php

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kenteken, parkeerrecht, locatie

Technische werking

De scanauto scant een kenteken en het kenteken wordt automatisch gecontroleerd in het parkeerrechtensysteem. Als hierin staat dat er betaald is voor het parkeren of dat er een vergunning is, dan worden de foto en de gegevens die erbij horen verwijderd. Als er geen vergunning is of er is niet betaald, mag er misschien niet worden geparkeerd. Een controleur beoordeelt de foto van de scanauto en de gegevens dan in het computersysteem Deskforce. De volgende gegevens worden opgeslagen:

  • Genomen foto's
  • Plek waar het voertuig geparkeerd stond• Tijdstip
  • Datum
  • Voertuiggegevens (RDW

Na beoordeling kan de controleur een boete uitschrijven, een waarschuwing geven of de melding afwijzen als blijkt dat deze niet klopt. Als de melding niet helemaal duidelijk is, gaat een controleur zelf naar de plek van het geparkeerde voertuig.

Leverancier

ACI SCANaCAR, Sigmax

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

    Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.

    Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik