Controle met een scanauto
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de scanauto is om een efficiënte en effectieve parkeercontrole te waarborgen in de gebieden met betaald parkeren binnen de gemeente Zaanstad. Door gebruik te maken van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) technologie, kan de scanauto snel en nauwkeurig controleren of voertuigen over de juiste parkeerrechten beschikken. Dit helpt bij het handhaven van de parkeerregels en het verhogen van de naleving.
De scanauto verbetert de naleving van parkeerregels door regelmatige en nauwkeurige controles, wat leidt tot een eerlijker gebruik van parkeerplaatsen. Het systeem is efficiënter dan handmatige controles en bespaart tijd en middelen. De verzamelde data biedt waardevolle inzichten voor betere parkeerregulatie zonder de privacy van kentekenhouders te schenden, aangezien de gegevens geanonimiseerd worden.
Afwegingen
Efficiënt en effectief parkeertoezicht. De scanauto kan per uur ca. 1.200 kentekens scannen. Dit is minder arbeidsintensief dan het handmatig scannen van kentekens.
Menselijke tussenkomst
Ja, de scanauto stuurt foto's van het kenteken en foto's van de omgeving naar het stadhuis. Op het stadhuis controleren medewerkers van afdeling Handhaving de foto’s van de scanauto. Zij kijken naar de situatie op de foto en beoordelen of een naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerboete) terecht is. Alleen de foto’s van de kentekens die geen parkeergeld betaald hebben, komen op het stadhuis. De bestuurders die niet of te weinig parkeergeld betaald hebben, krijgen een parkeerboete thuisgestuurd. In alle gevallen is het aan medewerkers van afdeling Handhaving die controleert of er daadwerkelijk niet is betaald. En in alle gevallen leggen zij de naheffing op.
Risicobeheer
Alle gegevens worden veilig verwerkt. De scanauto maakt kentekens binnen 24 uur anoniem. Alleen kentekens zonder parkeerrecht worden doorgestuurd naar het handhaafsysteem. De veiligheidsregels zijn vastgelegd in een overeenkomst met de leverancier. Er is altijd een mens die de boetes controleert.
Wettelijke basis
Artikel 225: Dit artikel geeft gemeenten de bevoegdheid om parkeerbelastingen te heffen.
Artikel 234 en 235: Deze artikelen regelen de invordering van gemeentelijke belastingen, waaronder parkeerbelastingen.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Kenteken. En bij een boete worden alleen het kenteken, de locatie en voertuiggegevens verwerkt. Er worden geen persoonlijke gegevens (zoals naam en adres) gebruikt. Pas als er een parkeerboete wordt opgelegd, voegt de belastingorganisatie Gouw de persoonlijke gegevens toe.
Links naar gegevensbronnen
- Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31
- Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelastingen 2024: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR709473
Technische werking
De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s op het dak die kentekens herkennen en controleren of er betaald is voor parkeren via het Nationaal Parkeer Register (NPR). Binnen 24 uur worden alle kentekens in het controlecentrum (Backoffice systeem van de scanauto) anoniem gemaakt. Kentekens zonder parkeerrecht worden doorgestuurd naar het controlesysteem. In dit systeem worden de kentekens aangevuld met voertuiggegevens om de parkeerbelasting te innen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik