Scanauto
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Openbare orde en veiligheid
- Ruimte en infrastructuur
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De gemeente Groningen wil de stad graag leefbaar en bereikbaar houden. Dit doen we door het parkeren in de openbare ruimte terug te dringen, met verschillende middelen. Dit kan door bijvoorbeeld het stimuleren van alternatieven zoals P+R, parkeerterreinen, garages/buurtstallingen en het parkeren op eigen terrein.
Daarnaast geldt in grote delen van de stad betaald parkeren. De gemeente Groningen controleert dit betaald parkeren met behulp van de scanauto's.
Door de inzet van dit algoritme is de kans op een parkeercontrole groter geworden, maar blijft de uitslag hetzelfde.
Afwegingen
Door inzet van scanauto's kan de gemeente Groningen de parkeerhandhaving eenvoudiger, efficiënter en zorgvuldiger uitvoeren. Een gemeentelijke toezichthouder toetst of het algoritme juist is uitgevoerd. Hierdoor is de kans op fouten, dat wil zeggen onjuist opgelegde aanslagen, beperkt.
Menselijke tussenkomst
Voertuigen die geen parkeerrecht hebben, worden doorgestuurd naar een handhaver van de gemeente Groningen. De handhaver controleert nog een keer of het klopt dat de auto geen parkeerrecht heeft. De handhaver controleert of het kenteken goed is gescand en of er sprake is van een bijzondere situatie. Na deze controles legt de toezichthouder al dan niet een naheffingsaanslag (parkeerboete) op.
Risicobeheer
De gemeente heeft er voor gekozen om niet volledig gedigitaliseerd de naheffingsaanslagen op te leggen.
Bij een negatieve uitslag (het voertuig lijkt geen parkeerrecht te hebben) controleert een gemeentelijke toezichthouder altijd de uitkomsten van het algoritme.
De gescande kentekens worden alleen gebruikt voor de controle op parkeerrechten en niet voor andere zaken.
Het kentekenherkenningssysteem voldoet aan alle geldende privacy wet- en regelgeving. Er is geen sprake van live videobeelden. Het gaat alleen om afbeeldingen met kentekeninformatie. Alleen kentekens waarbij is geconstateerd dat er geen sprake is van parkeerrecht worden opgeslagen. Gegevens van andere voertuigen worden niet bewaard.
De gegevens van de kentekens die een naslagheffing hebben gekregen worden bewaard volgens de geldende bezwaar- en beroepstermijnen.
Wettelijke basis
De gemeente mag volgens de artikelen 149 en 225 van de Gemeentewet en artikel 2a van de Wegenverkeerswet 1994 een verordening vaststellen voor fiscale parkeerhandhaving. Dit is een besluit waarin de regels rondom parkeren binnen de gemeente worden vastgelegd. Deze worden jaarlijks opnieuw vastgesteld. Op de website van de gemeente wordt dit verder uitgelegd en wordt er naar de juiste documenten verwezen.
Links naar wettelijke basis
- Parkeerbeleid Gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/parkeerbeleid
- Gemeentewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416
- Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/
Werking
Gegevens
Het algoritme maakt gebruik van de gescande kentekens door de scanauto. Verder maakt het gebruik van de database van het Nationaal Parkeer Register. In deze database komen de gegevens binnen vanuit de verschillende parkeerapps en parkeerautomaten. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een database met de parkeervergunningen van inwoners van Groningen. Het algoritme maakt verder nog gebruik van overzichten van parkeervakken binnen de gemeente. Dit overzicht is door de gemeente zelf gemaakt.
Links naar gegevensbronnen
Technische werking
De elektrische scanauto rijdt dagelijks rondjes door de stad om te controleren of automobilisten betaald hebben voor een parkeerplek. Boven op de auto zitten camera’s. Deze camera’s scannen automatisch alle kentekens van geparkeerde auto’s en gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren. De kentekens worden vergeleken met een database die alle geregistreerde parkeerrechten bevat, zowel die van vergunninghouders als van gekochte kaartjes. Een positieve uitslag betekent dat de auto een geldig parkeerrecht heeft. Bij een negatieve uitslag is er iets niet in orde en wordt dit gecontroleerd door een toezichthouder.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik