Scanauto
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de parkeerscanauto is handhaven voor fiscaal (‘betaald’) parkeren (naheffingsaanslag (nha) parkeerbelasting).
Voor de verwerking van persoonsgegevens, in het kader van de uitvoering en handhaving van digitaal kentekenparkeren, wordt strikt de daartoe noodzakelijke informatie verzameld welke tot doel heeft het volgende mogelijk te maken:
a) de controle op het betalen van parkeerbelasting;
b) de heffing en invordering van parkeerbelasting (inclusief naheffingsaanslagen);
Afwegingen
Voor invoering van de scanauto vroeg ieder verdacht voertuig bij handhaving een individuele opvolging door een parkeercontroleur/BOA. Met deze werkwijze is de handhaving bewerkelijk en dit gaat ten koste van de handhavingsdruk. Met de volgende stap in digitaal handhaven, het automatisch opleggen met behulp van een deskforce, wordt een grote efficiencyslag gemaakt en kan de handhavingsdruk significant stijgen. Op die manier kan Haarlem succesvol zijn in het realiseren van haar doelstellingen qua leefbaarheid en (verkeers)veiligheid.
Menselijke tussenkomst
Na koppeling van het gescande kenteken door het algoritme aan de Parkeerrechtendatabase blijkt of er wel of geen geldig parkeerrecht is. Wanneer wordt geconstateerd dat een voertuig geen geldig parkeerrecht heeft, vindt nog een beoordeling door menselijke tussenkomst plaats.
Risicobeheer
Verstoring in de keten kan leiden tot een foute bevraging/beoordeling van een kenteken, een menselijke controle is in het proces meegenomen om die fouten te beperken/voorkomen.
Wettelijke basis
De Gemeentewet geeft aan dat de gemeenteraad verordeningen mag vaststellen inzake de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Die zijn vastgelegd in de vigerende verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Deze belastingverordening geeft aan dat er belasting betaald moet worden voor het gebruik van de openbare ruimte en waar er belasting betaald moet worden.
Links naar wettelijke basis
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Kenteken, parkeerrecht(NPR), parkeervak(kaart.haarlem.nl)
Technische werking
De scanauto scant een kenteken, het kenteken word bevraagd in de parkeerrechtendatabase(NPR), als er rechten zijn gevonden word de registratie verwijderd, als er geen rechten zijn gevonden worden de genomen foto's, de locatiegegevens, tijdstip, datum en voertuiggegevens (RDW) gekoppeld aan het kenteken en als 1 registratie aangeboden in de deskforce (Citycontrol) waar de registratie word beoordeeld door een handhaver, na beoordeling kan de handhaver een naheffing of een waarschuwing opleggen of de registratie afwijzen bij onjuistheden.