Terug naar alle algoritmes

Scanauto

Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2021-04

Contactgegevens

algoritmen@haarlem.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van de parkeerscanauto is handhaven voor fiscaal (‘betaald’) parkeren (naheffingsaanslag (nha) parkeerbelasting). 


Voor de verwerking van persoonsgegevens, in het kader van de uitvoering en handhaving van digitaal kentekenparkeren, wordt strikt de daartoe noodzakelijke informatie verzameld welke tot doel heeft het volgende mogelijk te maken:

a) de controle op het betalen van parkeerbelasting;

b) de heffing en invordering van parkeerbelasting (inclusief naheffingsaanslagen);


Afwegingen

Voor invoering van de scanauto vroeg ieder verdacht voertuig bij handhaving een individuele opvolging door een parkeercontroleur/BOA. Met deze werkwijze is de handhaving bewerkelijk en dit gaat ten koste van de handhavingsdruk. Met de volgende stap in digitaal handhaven, het automatisch opleggen met behulp van een deskforce, wordt een grote efficiencyslag gemaakt en kan de handhavingsdruk significant stijgen. Op die manier kan Haarlem succesvol zijn in het realiseren van haar doelstellingen qua leefbaarheid en (verkeers)veiligheid.

Menselijke tussenkomst

Na koppeling van het gescande kenteken door het algoritme aan de Parkeerrechtendatabase blijkt of er wel of geen geldig parkeerrecht is. Wanneer wordt geconstateerd dat een voertuig geen geldig parkeerrecht heeft, vindt nog een beoordeling door menselijke tussenkomst plaats.

Risicobeheer

Verstoring in de keten kan leiden tot een foute bevraging/beoordeling van een kenteken, een menselijke controle is in het proces meegenomen om die fouten te beperken/voorkomen.

Wettelijke basis

De Gemeentewet geeft aan dat de gemeenteraad verordeningen mag vaststellen inzake de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Die zijn vastgelegd in de vigerende verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen. Deze belastingverordening geeft aan dat er belasting betaald moet worden voor het gebruik van de openbare ruimte en waar er belasting betaald moet worden.

Links naar wettelijke basis

Artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 225 van de Gemeentewet en de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 2024: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005416&titeldeel=III&hoofdstuk=IX&artikel=156&z=2024-01-31&g=2024-01-31

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Kenteken, parkeerrecht(NPR), parkeervak(kaart.haarlem.nl)

Technische werking

De scanauto scant een kenteken, het kenteken word bevraagd in de parkeerrechtendatabase(NPR), als er rechten zijn gevonden word de registratie verwijderd, als er geen rechten zijn gevonden worden de genomen foto's, de locatiegegevens, tijdstip, datum en voertuiggegevens (RDW) gekoppeld aan het kenteken en als 1 registratie aangeboden in de deskforce (Citycontrol) waar de registratie word beoordeeld door een handhaver, na beoordeling kan de handhaver een naheffing of een waarschuwing opleggen of de registratie afwijzen bij onjuistheden.

Leverancier

Sigmax/ ACI SCANACAR