Ramingsmodel rente Schatkistbankieren
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het ramingsmodel berekent de verwachte rentelasten van het schatkistbankieren. De uitkomsten worden gepubliceerd in de budgettaire tabel in de begroting van de nationale schuld.
Schatkistbankieren houdt in dat instellingen die een wettelijke of publieke taak uitvoeren (agentschappen, sociale fondsen, rechtspersonen met een wettelijke of publieke taak, en de decentrale overheden) hun publieke liquide middelen aanhouden bij het ministerie van Financiën. Onder voorwaarden kunnen sommige deelnemende instellingen ook lenen. Het model maakt geen gebruik van persoonsgegevens. De gegevens die door het model worden gebruikt, zijn de verwachte verandering van de aangehouden middelen, het verwachte bedrag aan verstrekte leningen binnen het schatkistbankieren en de verwachte rentepercentages, zoals door het CPB worden gepubliceerd.
De uitkomst kan onderdeel zijn van de politieke besluitvorming in het begrotingsproces.
Afwegingen
Het model berekent de verwachte rentelasten als gevolg van het schatkistbankieren. Dit geeft het voordeel dat de rentelasten voorspelbaarder zijn dan het niet inzetten van het model. Deze gegevens worden opgenomen in de begroting van het ministerie van Financiën.
Het inzetten van het model heeft geen nadelen. Het wordt enkel ingezet als informatiebron en er vindt geen automatische besluitvorming plaats.
Menselijke tussenkomst
Er vindt geen automatische besluitvorming plaats. De rentelasten worden berekend en het resultaat wordt in de begroting opgenomen. De gegevens kunnen worden gebruikt bij de politieke besluitvorming in het begrotingsproces van het Rijk.
Risicobeheer
De risico’s van het gebruik zijn laag. Het model maakt geen gebruik van persoonsgegevens. De berekende gegevens worden binnen het ministerie van Financiën gecontroleerd in het reguliere begrotingsproces. De raming van de rentelasten wordt meerdere keren per jaar bijgesteld op basis van de inmiddels gerealiseerde rentelasten en nieuwere verwachtingen van de aangehouden saldi en te verstrekken leningen. De uiteindelijk gerealiseerde rentelasten en de afwijking van de verwachte rentelasten worden jaarlijks gepubliceerd in het jaarverslag van het ministerie van Financiën.
Wettelijke basis
De wettelijke basis voor het opstellen van de begroting is geregeld in de Comptabiliteitswet 2016 (CW). Specifiek voor de rentelasten is dit geregeld in artikel 2 lid 10 sub e CW.
Links naar wettelijke basis
Toelichting op impacttoetsen
Geen verwerking van persoonsgegevens
Werking
Gegevens
Voor het maken van een voorspelling van de rentelasten wordt gebruik gemaakt van de rentelasten die voor de komende jaren al vastliggen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de verwachting ten aanzien van de aangehouden middelen, de te verstrekken leningen en de verwachte rentepercentages die het CPB publiceert. Er worden geen persoonsgegevens gebruikt.
Technische werking
Het model maakt enerzijds gebruik van de rentelasten die langjarig vastliggen in de financiële administratie. Anderzijds berekent het model de rentelasten op basis van de verwachte verandering van door de deelnemers aangehouden middelen, de verwachting van de te verstrekken leningen en de verwachting van de rente. Feitelijk is de berekening niet meer dan een prijs x hoeveelheid, waarbij de verwachte prijs (de rente) wordt bepaald door het CPB en de verwachte hoeveelheid wordt intern door het ministerie van Financiën geschat. De raming van de rentelasten wordt meerdere keren per jaar bijgesteld met behulp van de inmiddels gerealiseerde rentelasten en nieuwere verwachtingen van de aangehouden saldi en te verstrekken leningen.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Een ramingsmodel dat wordt gebruikt bij het bepalen van de totale verwachte rentelasten als gevolg van de financiering van de staatsschuld. De uitkomsten worden gepubliceerd in de budgettaire tabel in de begroting van de nationale schuld.Laatst gewijzigd op 27 december 2024 om 14:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Op basis van onder andere toekomstige rentes, verwachte uitgifte patronen van staatsobligaties en voorspelde kastekorten wordt berekend hoe de toekomstige rentelasten van de staatsschuld zich zullen ontwikkelen, oftewel de rente die de Staat betaalt op uitstaande leningenLaatst gewijzigd op 29 oktober 2024 om 9:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algoritme verwachte inkomsten en uitgaven Justitie en Veiligheid
Ministerie van Justitie en Veiligheid
De Directie Financieel-Economische Zaken beheert de financiën van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Zij heeft daarvoor een goed beeld nodig van de uitgaven en inkomsten. Het algoritme ‘vermoedelijk beloop’ voorspelt deze.Laatst gewijzigd op 20 augustus 2024 om 11:26 | Publicatiestandaard 1.0- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Ter ondersteuning van het uitvoeren van administratieve handelingen t.a.v. debiteuren- en crediteurenbeheer worden rule-based algoritmes gebruikt.Laatst gewijzigd op 30 april 2024 om 10:09 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme, het prognosemodel, geeft inzicht in de toekomstige piekmomenten bij de balies van Burgerzaken van de gemeente. Zo kan er op tijd extra personeel worden aangenomen voor verwachte piekmomenten. Ook ondersteunt dit model bij de financiële planning.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik