KCC (Klant Contact Centrum)

Een systeem in de vorm van een interne chatbot die NCSC-medewerkers ondersteunt bij het beantwoorden van specifieke vragen over NIS2 wetgeving van externe organisaties.

Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:14 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In ontwikkeling

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

2024-08

Contactgegevens

info@ncsc.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Met de komst van NIS2 neemt het aantal organisaties dat contact opneemt met het KCC van NCSC aanzienlijk toe. Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt een chatbot ontwikkeld om NCSC-medewerkers te ondersteunen bij het beantwoorden van het toegenomen aantal vragen.

Afwegingen

Veld niet ingevuld.

Menselijke tussenkomst

De chatbot vervangt NCSC-medewerkers niet bij hun interacties met organisaties. NCSC-medewerkers gebruiken de chatbot als hulpmiddel om sneller de benodigde informatie te vinden.

Risicobeheer

Het systeem wordt voortdurend geëvalueerd op diverse risico's, waaronder ethische aspecten, juridische implicaties en cyberveiligheid. Deze risicoanalyse wordt regelmatig bijgewerkt om in lijn te blijven met de evolutie van het systeem. Proactieve maatregelen worden genomen om potentiële risico's te identificeren en te mitigeren.


De chatbot heeft een positieve impact op de dienstverlening van het NCSC, waardoor medewerkers sneller en efficiënter de juiste informatie kunnen vinden om de vragen van organisaties te beantwoorden. Dit draagt bij aan een veiliger digitaal landschap voor alle Nederlanders.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Leverancier

Zelf ontwikkeld.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Een systeem in de vorm van een interne chatbot die ENSOC-medewerkers helpt snel antwoorden te vinden op vragen over regels en procedures binnen het ENSOC consortium en deze informatie overzichtelijk te weergeven.

    Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:17 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Onderzoek naar inzet van een Generatieve AI chatbot voor medewerkers van de Gemeente Amsterdam

    Laatst gewijzigd op 21 januari 2025 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In ontwikkeling
  • PZH-Assist is een chatbot die geraadpleegd kan worden voor algemeen gebruik. Deze chatbot is niet getraind op interne data en heeft daar ook geen kennis van. Wel is het mogelijk om ad-hoc een document in te voegen in de chatbot en om daar vragen over te stellen. De chatbot is alleen beschikbaar voor medewerkers van Provincie Zuid-Holland.

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2024 om 9:23 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In ontwikkeling
  • Het doel van de e-diensten met het onderliggende algoritme is inwoners en ondernemers maximaal ondersteunen/begeleiden bij een digitale aanvraag. 

    Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 14:09 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik