I-Burgerzaken en e-diensten
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de e-diensten met het onderliggende algoritme is inwoners en ondernemers maximaal ondersteunen/begeleiden bij een digitale aanvraag. Daardoor kan deze aanvraag juist en volledig worden ingediend.
Het algoritme controleert verschillende gegevens van de inwoner. Als er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een burgerzakenmedewerker.
Als er wel een of meerdere bijzonderheden geconstateerd worden komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een burgerzakenmedewerker.
Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de burgerzakenmedewerker.
Impact
De impact is dat een dergelijke aanvraag efficiënt kan worden afgehandeld door de gemeente; burger/bedrijf heeft namelijk diverse stappen (werkzaamheden) al uitgevoerd waardoor de ambtenaar meer tijd overhoudt voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt. In een aantal gevallen kan deze aanvraag zelfs volledig automatisch worden verwerkt. De kwaliteit van de dienstverlening gaat door deze diensten omhoog, net als de kwaliteit van de gegevens in de BRP.
Afwegingen
Alle aanvragen via de balie afhandelen is voor gemeenten geen optie meer. Dat komt door de aantallen en de tijdsdruk. Een algoritme biedt inwoners en ondernemers begeleiding bij (digitale) aanvragen.
Een gemeente kan ervoor kiezen om elke digitale aanvraag nog ter beoordeling aan de burgerzakenmedewerker aan te bieden voordat deze wordt afgehandeld. Voor mensen die niet of minder digivaardig zijn bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.
Menselijke tussenkomst
Als er wel een of meerdere bijzonderheden geconstateerd worden komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een burgerzakenmedewerker.
Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de burgerzakenmedewerker.
Risicobeheer
Geen sprake van hoog risico verwerking door menselijke tussenkomst in geval van één of meerdere bijzonderheden in de dienst aanvraag.
Wettelijke basis
Wet basisregistratie personen
Wet rechten burgerlijke stand
Links naar wettelijke basis
- Wet BRP: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715
- Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851
Toelichting op impacttoetsen
Er is geconcludeerd dat er geen sprake is van een hoog risico verwerking
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Gegevens die worden gebruikt komen uit de BRP, burgerlijke stand registers, KvK, CRB (Centraal Rijbewijzenregister) en aangehaakte gegevens.
Links naar gegevensbronnen
- BRP: https://www.rvig.nl/basisregistratie-personen
- LV BAG: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag
- CRB: https://www.rdw.nl/
Technische werking
Via de website van de gemeente kan een inwoner of ondernemer een e-dienst starten. Iedere aanvraag wordt tijdens het invullen al getoetst tegen de voor de aanvraag geldende wet- en regelgeving. Een volledig ingevulde digitale aanvraag/aangifte komt ter beoordeling en afhandeling van een burgerzakenmedewerker, op de werklijst in het burgerzakensysteem. Bij het openen van een aanvraag of aangifte op de werklijst is het voor de burgerzakenmedewerker zichtbaar welke controle een melding heeft opgeleverd, voor een juiste beoordeling en afhandeling.
Een gemeente kan voor een aantal digitale aanvragen kiezen of het systeem zonder tussenkomst van een burgerzakenmedewerker, automatisch mag verwerken. Het systeem verwerkt een aanvraag geheel automatisch als geen enkele controle een waarschuwing oplevert. Daarnaast kan de gemeente ook kiezen in welke situaties de aanvraag altijd op de werklijst ter beoordeling en afhandeling komt. Bijvoorbeeld bij Verhuizing binnen Nederland: als er sprake is van over bewoning op het nieuw adres.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Inwoners en ondernemers van gemeente Ede krijgen de mogelijkheid om digitaal burgerzaken-producten aan te vragen via de website van gemeente Ede. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 12 december 2024 om 14:19 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers kunnen digitaal burgerzakenproducten aanvragen via de website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 30 september 2024 om 12:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 16-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 14:49 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers van de gemeente Noordwijk hebben de mogelijkheid om digitaal burgerzakenproducten aan te vragen via de website van de gemeente Noordwijk. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.Laatst gewijzigd op 10 december 2024 om 10:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Inwoners en ondernemers krijgen de mogelijkheid om digitaal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Om aangiften automatisch te verwerken voert het systeem verschillende controles uit.Laatst gewijzigd op 12 juni 2024 om 6:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik