KCC-chatbot ELLEN
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van onze chatbot is om burgers sneller en 24/7 antwoorden te geven op hun algemene vragen. Dit ontlast de medewerkers op de livechat, zodat zij zich kunnen richten op complexere taken waarvoor menselijke tussenkomst nodig is. De impact is verbeterde dienstverlening en efficiëntere inzet van gemeentelijke middelen.
Afwegingen
Bij de ontwikkeling van onze chatbot worden de volgende afwegingen gemaakt:
• Kwaliteit van antwoorden in vergelijking met menselijke medewerkers
• Correctheid en nauwkeurigheid van de gegeven informatie
• Vermogen om binnen het onderwerp te blijven
• Naleving van gemeentelijke kernwaarden
• Privacy, veiligheid en transparantie
Er is een PRE Data Protection Impact Assessment (Pre-DPIA) om de veiligheid te waarborgen.
Menselijke tussenkomst
In essentie functioneert onze chatbot zelfstandig zonder directe menselijke tussenkomst. Echter, de antwoorden van de chatbot worden nauwlettend gemonitord door medewerkers van de gemeente. Feedback van burgers na ieder chatgesprek wordt gebruikt om het systeem continu te verbeteren.
Risicobeheer
Risico: Een gebruiker van de chatbot kan persoonsgegevens in het gesprek met de chatbot plaatsen.
Beheersmaatregel:
- De inhoudelijke data bewaren we niet langer dan nodig. We kunnen binnen Watermelon geen onderscheid maken in het bewaren van de statistieken (aantallen, etc.) en de inhoudelijke gesprekken. We kiezen ervoor om de data 3 maanden te bewaren. Dit geeft medewerkers voldoende tijd om de inhoud van gesprekken te monitoren.
- We voegen een bericht toe aan de chatbot dat er geen persoonsgegevens in het gesprek geplaatst moeten worden. Ook voegen we dit toe aan de informatiepagina over de chatbot op de website.
- Informatie op website over wat we met de gegevens doen
- Medewerkers controleren periodiek of er persoonsgegevens in gesprekken geplaatst worden. De individuele gesprekken waarin persoonsgegevens staan, worden direct verwijderd. Wanneer geconstateerd wordt dat er met regelmaat persoonsgegevens gedeeld worden, gaan we kijken of er extra beheersmaatregelen nodig zijn.
Wettelijke basis
Het leveren van betrouwbare overheidsinformatie over producten en diensten van Gemeente Gennep.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Onze chatbot maakt gebruik van de volgende gegevensbronnen:
- Informatie van alle gemeentelijke websites met betrekking tot Gennep
- Aanvullende documenten met gemeentelijke informatie
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Mai is een chatbot die 24/7 algemene vragen van burgers beantwoordt op de website van gemeente Montferland. De chatbot vervangt de huidige livechat om wachttijden te verminderen en directe antwoorden te bieden.Laatst gewijzigd op 6 februari 2025 om 13:44 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- De gemeente heeft een chatbot, hij heet Robin. Iemand stelt een vraag aan de chatbot. De bot verstuurt de vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI maakt een antwoord en stuurt die terug naar de bot. Het antwoord is gemaakt met door de gemeente opgegeven bronnen. In dit geval de URL's van de website www.wijchen.nl.Laatst gewijzigd op 4 februari 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- De gebruiker kan vragen stellen in een chatbot, over gepubliceerde Woo-verzoeken van de gemeente Coevorden. De chatbot baseert antwoorden en samenvattingen enkel op door de gemeente gepubliceerde documenten.Laatst gewijzigd op 20 november 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De gemeente heeft een chatbot, hij heet Robin. Iemand stelt een vraag aan de chatbot. De bot verstuurt de vraag naar OpenAI voor analyse. OpenAI maakt een antwoord en stuurt die terug naar de bot. Het antwoord is gemaakt met door de gemeente opgegeven bronnen. In dit geval de URL's van de website www.druten.nl.Laatst gewijzigd op 4 februari 2025 om 8:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik