ENSOC Assistant
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De ENSOC, een consortium van landelijke adviesinstanties op het gebied van cybersecurity in Europa, heeft veel regels en afspraken om de samenwerking te definiëren. Voorbeelden hiervan zijn de verantwoordelijkheidsverdelingen of de gezamenlijke inkoop van materialen en middelen. Het systeem stelt ENSOC-medewerkers in staat om snel door documenten te zoeken en een passend antwoord op hun vraag te genereren op basis van deze documenten, vervolgens kan het systeem deze informatie ook verwerken en formatteren in een meegegeven of aangevraagde structuur Een gebruiker zou kunnen vragen naar de verantwoordelijkheden van verschillende landen en deze laten structureren in een overzichtelijke tabel.
Afwegingen
Menselijke tussenkomst
ENSOC-medewerkers gebruiken de chatbot als hulpmiddel om sneller de benodigde informatie te vinden.
Risicobeheer
Het systeem wordt voortdurend geëvalueerd op diverse risico's, waaronder ethische aspecten, juridische implicaties en cyberveiligheid. Deze risicoanalyse wordt regelmatig bijgewerkt om in lijn te blijven met de evolutie van het systeem. Proactieve maatregelen worden genomen om potentiële risico's te identificeren en te mitigeren.
Met de chatbot kunnen ENSOC-medewerkers tijd besparen door niet langer in uitgebreide documenten te hoeven zoeken. Daarnaast ondersteunt de chatbot de onboarding van nieuwe medewerkers.
Werking
Gegevens
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijving
- Een systeem in de vorm van een interne chatbot die NCSC-medewerkers ondersteunt bij het beantwoorden van specifieke vragen over NIS2 wetgeving van externe organisaties.Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling