ENSOC Assistant

Een systeem in de vorm van een interne chatbot die ENSOC-medewerkers helpt snel antwoorden te vinden op vragen over regels en procedures binnen het ENSOC consortium en deze informatie overzichtelijk te weergeven.

Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:17 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In ontwikkeling

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

2024-02

Contactgegevens

info@ncsc.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De ENSOC, een consortium van landelijke adviesinstanties op het gebied van cybersecurity in Europa, heeft veel regels en afspraken om de samenwerking te definiëren. Voorbeelden hiervan zijn de verantwoordelijkheidsverdelingen of de gezamenlijke inkoop van materialen en middelen. Het systeem stelt ENSOC-medewerkers in staat om snel door documenten te zoeken en een passend antwoord op hun vraag te genereren op basis van deze documenten, vervolgens kan het systeem deze informatie ook verwerken en formatteren in een meegegeven of aangevraagde structuur Een gebruiker zou kunnen vragen naar de verantwoordelijkheden van verschillende landen en deze laten structureren in een overzichtelijke tabel.

Afwegingen

Veld niet ingevuld.

Menselijke tussenkomst

ENSOC-medewerkers gebruiken de chatbot als hulpmiddel om sneller de benodigde informatie te vinden.

Risicobeheer

Het systeem wordt voortdurend geëvalueerd op diverse risico's, waaronder ethische aspecten, juridische implicaties en cyberveiligheid. Deze risicoanalyse wordt regelmatig bijgewerkt om in lijn te blijven met de evolutie van het systeem. Proactieve maatregelen worden genomen om potentiële risico's te identificeren en te mitigeren.


Met de chatbot kunnen ENSOC-medewerkers tijd besparen door niet langer in uitgebreide documenten te hoeven zoeken. Daarnaast ondersteunt de chatbot de onboarding van nieuwe medewerkers.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Leverancier

Zelf ontwikkeld.

Soortgelijke algoritmebeschrijving

  • Een systeem in de vorm van een interne chatbot die NCSC-medewerkers ondersteunt bij het beantwoorden van specifieke vragen over NIS2 wetgeving van externe organisaties.

    Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:14 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling