PZH-Assist
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
- Organisatie en bedrijfsvoering
- Werk
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
PZH-Assist is ontwikkeld als veilig alternatief voor ChatGPT en soortgelijke chatbots. PZH-Assist is alleen beschikbaar voor ambtenaren van provincie Zuid-Holland. PZH-Assist is bedoeld als assistent en heeft geen directe impact op bedrijven en burgers. PZH-assist heeft niet noodzakelijk een directe en grote impact op inwoners, omdat het voornamelijk intern wordt gebruikt. De gebruiker bepaalt echter zelf het specifieke doel waarvoor PZH-assist wordt ingezet.
Het experiment is afgerond. PZH-Assist blijft tot eind 2024 beschikbaar.
Afwegingen
PZH-Assist mitigeert een aantal privacyrisico's die commerciele taalmodellen wel hebben. Zo worden de gesprekken en ge-uploade bestanden niet gebruikt om de taalmodellen te trainen. Verder monitort PZH-Assist niet het gebruik van de interface.
Menselijke tussenkomst
PZH-Assist wordt niet gebruikt voor geautomatiseerde besluitvorming. Medewerkers stellen vragen en krijgen antwoorden van de chatbot. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de antwoorden.
Risicobeheer
Privacy:
- Gesprekken en bestanden worden gebruikt om taalmodellen te trainen. Dit risico is gemitigeerd doordat we een eigen omgeving gebruiken waar de gesprekken en bestanden in opgeslagen worden. De gebruikte taalmodellen draaien ook in onze eigen omgeving en leren niet van de gesprekken en bestanden.
- Monitoring van gebruik van de interface. Dit risico is gemitigeerd doordat we onze eigen interface hebben gebouwd. Deze eigen interface monitort niet het gebruik van de interface.
- Onttrekken van persoonsgegevens uit het onderliggende taalmodel. Door een proces van promptengineering hebben we geprobeerd om persoonsgegevens van derden uit het onderliggende taalmodel te krijgen. Uit dit proces bleek dat niet mogelijk en de onderliggende beveiligingsmaatregelen te werken.
Toelichting op impacttoetsen
DPIA is uitgevoerd en is nu ook afgetekend door de Functionaris gegevensbescherming. Toestemming is onder voorbehoud voor 12 maanden.
Een IAMA is in voorbereiding.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Deze chatbot is niet getraind op interne data en heeft daar ook geen kennis van. Wel is het mogelijk om ad-hoc een document in te voegen in de chatbot en om daar vragen over te stellen.
Technische werking
PZH-Assist maakt gebruik van privé instantie van GPT4O (Azure OpenAI) om antwoorden op vragen te formuleren. https://learn.microsoft.com/en-us/azure/ai-services/openai/overview
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Iemand stelt een vraag aan de Chatbot. Chatbot reageert met een antwoord dat door Ai wordt gegenereerd. De gemeente Veere voedt de chatbot met informatie (linkjes naar sites/kennisbank) en controleert/analyseert het gebruik van de chatbot.Laatst gewijzigd op 18 april 2024 om 14:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Een systeem in de vorm van een interne chatbot die NCSC-medewerkers ondersteunt bij het beantwoorden van specifieke vragen over NIS2 wetgeving van externe organisaties.Laatst gewijzigd op 19 december 2024 om 13:14 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- De AI-assistent verwerkt opgenomen audio uit een gesprek in een geanonimiseerde rapportage (pilot). Het proces Ken je klant wordt uitgevoerd door de afdeling WIZ van de gemeente Amersfoort. Een gesprek met inwoners van Amersfoort en Leusden die een uitkering ontvangen onder de Pw of IOAW vindt periodiek plaats.Laatst gewijzigd op 28 oktober 2025 om 12:33 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Chatbot op de website van GR IJsselgemeenten.Laatst gewijzigd op 31 maart 2025 om 9:05 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Een chatbot die 24/7 algemene vragen van burgers beantwoordt op de website van gemeente Gennep. De chatbot moet helpen wachttijden te verminderen en directe antwoorden te bieden.Laatst gewijzigd op 23 april 2025 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik