Digitale gracht: Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
Algemene informatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
- Verkeer
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Informatiegestuurd handhaven:
Binnen de Digitale Gracht worden vier algoritmen ontwikkeld voor informatiegestuurde handhaving. Tot nu toe hebben vaarweginspecteurs geen sancties opgelegd op basis van deze algoritmen. De algoritmen zijn nog niet in gebruik omdat ze eerst moeten worden beoordeeld op wettelijke en gemeentelijke voorschriften en toepasbaarheid. Een uitgebreide beschrijving wordt toegevoegd aan het register als de algoritmen in gebruik worden genomen.
Passagiersvaartuigen mogen alleen op vergunde ligplaatsen in openbaar water afmeren. Het aantal vergunde ligplaatsen is beperkt. Een rapportage, gebaseerd op AIS-data, bepaalt of passagiersvaartuigen s ’nachts binnen hun vergunde ligplaatsgebied zijn. Het algoritme geeft een melding als een passagiersvaartuig s ‘nachts in het openbaar water ligt zonder vergunning voor die locatie. Deze meldingen bieden inzicht in naleving van regels voor ligplaatsengebruik en kunnen worden ingezet voor informatie gestuurde inzet en controles door vaarweginspecteurs.
Afwegingen
De Digitale Gracht:
De Digitale Gracht meet het verkeer op het Amsterdamse binnenwater. Het project is in 2019 gestart onder het programma Varen. Het programma Varen valt binnen het cluster Ruimte en Economie. Voor het project zijn er sensoren geplaatst langs het binnenwater in het centrum en de hoofdvaarwegen buiten het centrum van Amsterdam. Met het inzetten van deze sensoren ontwikkelt de gemeente een dynamisch verkeersmodel en instrumenten voor informatiegestuurd handhaven. Dit gebeurt met behulp van algoritmen. De berekende verkeersdata wordt verwerkt en gepresenteerd in een digitaal overzicht (dashboard). Het dashboard is toegankelijk voor beleidsadviseurs, nautisch beheerders en vaarweginspecteurs.
Binnen de Digitale Gracht worden zes algoritmen gebruikt: twee voor verkeersmonitoring (Drukte per rak en vaarverkeersmodel) en vier voor informatiegestuurd handhaven (Detectie illegale passagiersvaart, Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart, Detectie geluidsoverlast op het water en Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart). Nu wordt het algoritme Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart omschreven.
Menselijke tussenkomst
Risicobeheer
Werking
Gegevens
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Het vaarverkeersmodel is sinds 2022 in ontwikkeling en zal de capaciteit per rak weergeven.Laatst gewijzigd op 22 januari 2025 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. In 2020 is de gemeente Amsterdam gestart met de ontwikkeling van een rapportage om illegale passagiersvaart op te sporen.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:45 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme berekent het aantal vaartuigen dat per uur elk rak passerenLaatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling