Digitale gracht: Drukte per rak
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
- Verkeer
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Dynamische vaarverkeersmodel
Drukte per rak:
Dit algoritme berekent het aantal vaartuigen dat per uur elk rak passeren. Een rak is een stuk vaarwater tussen bijvoorbeeld twee bruggen of een brug en een sluis. Het doel van dit algoritme is om inzicht te krijgen in de verkeerstromen en hoe deze in de tijd veranderen. Het verzamelen van deze informatie helpt bij het onderbouwen, en evalueren van beleid en het nemen van beslissingen over verkeersmaatregelen.
De verkeersdrukte wordt bepaald op basis van twee databronnen: locatiedata van vaartuigen met een AIS-transponder (voornamelijk beroepsvaart) en passages van vaartuigen met een elektronisch vignet. Elektronische vignetten zijn verplicht voor gemotoriseerde plezier- en beroepsvaartuigen. De passage van vaartuigen met vignet kan worden gemeten als vaartuigen op korte afstand van een sensor voorbij varen. Door de kortste route van elk vaartuig te meten leidt het model vaarroutes van vaartuigen af. Deze gepseudominiseerde gegevens worden vertaald naar het aantal passages per uur per rak. De rapportage “drukte per rak” is ontwikkeld in 2020 en biedt actuele verkeersdrukte via het Digitale Gracht dashboard. De historisch geaggregeerde data worden ook gebruikt voor analyse.
Afwegingen
De Digitale Gracht:
De Digitale Gracht meet het verkeer op het Amsterdamse binnenwater. Het project is in 2019 gestart onder het programma Varen. Het programma Varen valt binnen het cluster Ruimte en Economie. Voor het project zijn er sensoren geplaatst langs het binnenwater in het centrum en de hoofdvaarwegen buiten het centrum van Amsterdam. Met het inzetten van deze sensoren ontwikkelt de gemeente een dynamisch verkeersmodel en instrumenten voor informatiegestuurd handhaven. Dit gebeurt met behulp van algoritmen. De berekende verkeersdata wordt verwerkt en gepresenteerd in een digitaal overzicht (dashboard). Het dashboard is toegankelijk voor beleidsadviseurs, nautisch beheerders en vaarweginspecteurs.
Binnen de Digitale Gracht worden zes algoritmen gebruikt: twee voor verkeersmonitoring (Drukte per rak en vaarverkeersmodel) en vier voor informatiegestuurd handhaven (Detectie illegale passagiersvaart, Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart, Detectie geluidsoverlast op het water en Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart). Nu wordt het algoritme Drukte per rak omschreven.
Menselijke tussenkomst
Risicobeheer
Werking
Gegevens
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Het vaarverkeersmodel is sinds 2022 in ontwikkeling en zal de capaciteit per rak weergeven.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:45 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. In 2020 is de gemeente Amsterdam gestart met de ontwikkeling van een rapportage om illegale passagiersvaart op te sporen.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik