Digitale gracht: Vaarverkeersmodel
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
- Verkeer
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Vaarverkeersmodel:
Het model “Drukte per rak” telt de actuele en historische passages per uur per rak op. Zo berekenen we de verkeersintensiteit per rak, maar niet de maximale capaciteit van een rak. Het model “Drukte per rak” kan ook geen voorspellingen doen over veranderingen in het gebruik van het water. Een vaarverkeersmodel wordt ontwikkeld om veranderingen zoals de toe- of afname van de pleziervaart en het effect na ingrepen als een stremming of een verkeersmaatregel in kaart te brengen.
Afwegingen
De Digitale Gracht:
De Digitale Gracht meet het verkeer op het Amsterdamse binnenwater. Het project is in 2019 gestart onder het programma Varen. Het programma Varen valt binnen het cluster Ruimte en Economie. Voor het project zijn er sensoren geplaatst langs het binnenwater in het centrum en de hoofdvaarwegen buiten het centrum van Amsterdam. Met het inzetten van deze sensoren ontwikkelt de gemeente een dynamisch verkeersmodel en instrumenten voor informatiegestuurd handhaven. Dit gebeurt met behulp van algoritmen. De berekende verkeersdata wordt verwerkt en gepresenteerd in een digitaal overzicht (dashboard). Het dashboard is toegankelijk voor beleidsadviseurs, nautisch beheerders en vaarweginspecteurs.
Binnen de Digitale Gracht worden zes algoritmen gebruikt: twee voor verkeersmonitoring (Drukte per rak en vaarverkeersmodel) en vier voor informatiegestuurd handhaven (Detectie illegale passagiersvaart, Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart, Detectie geluidsoverlast op het water en Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart). Nu wordt het algoritme vaarverkeersmodel omschreven.
Menselijke tussenkomst
Risicobeheer
Werking
Gegevens
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. In 2020 is de gemeente Amsterdam gestart met de ontwikkeling van een rapportage om illegale passagiersvaart op te sporen.Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:45 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme berekent het aantal vaartuigen dat per uur elk rak passerenLaatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling