Digitale gracht: Detectie geluidsoverlast op het water

Dit algoritme valt onder Digitale gracht.

Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
Buiten gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Economie
  • Ruimte en infrastructuur
  • Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

Algoritmen@amsterdam.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Informatiegestuurd handhaven:

Binnen de Digitale Gracht worden vier algoritmen ontwikkeld voor informatiegestuurde handhaving. Tot nu toe hebben vaarweginspecteurs geen sancties opgelegd op basis van deze algoritmen. De algoritmen zijn nog niet in gebruik omdat ze eerst moeten worden beoordeeld op wettelijke en gemeentelijke voorschriften en toepasbaarheid. Een uitgebreide beschrijving wordt toegevoegd aan het register als de algoritmen in gebruik worden genomen.

Detectie geluidsoverlast op het water:
In Amsterdam zijn er veel meldingen van geluidsoverlast op het water. Vaarweginspecteurs kunnen boetes opleggen bij een heterdaad constatering van geluidsoverlast. Om handhaving te ondersteunen, zijn er sensoren geplaatst die geluidsvolume en beweging op het water registreren. Het algoritme stelt potentiële geluidsoverlast vast op basis van drie criteria: het geluidsvolume vanaf het water is boven een drempelwaarde, hoger geluidsvolume dan vanaf de wal en gelijktijdige beweging vanaf een vaartuig. Wanneer deze criteria gelden wordt een incident van potentiële geluidsoverlast geregistreerd. De geregistreerde incidenten kunnen worden gebruikt om inzicht te verkrijgen in hotspots van structurele overlast locaties. Op basis van deze informatie kunnen vaarweginspecteurs  een locatie te bezoeken en  controleren.

Afwegingen

De Digitale Gracht:

De Digitale Gracht meet het verkeer op het Amsterdamse binnenwater. Het project is in 2019 gestart onder het programma Varen. Het programma Varen valt binnen het cluster Ruimte en Economie. Voor het project zijn er sensoren geplaatst langs het binnenwater in het centrum en de hoofdvaarwegen buiten het centrum van Amsterdam. Met het inzetten van deze sensoren ontwikkelt de gemeente een dynamisch verkeersmodel en instrumenten voor informatiegestuurd handhaven. Dit gebeurt met behulp van algoritmen. De berekende verkeersdata wordt verwerkt en gepresenteerd in een digitaal overzicht (dashboard). Het dashboard is toegankelijk voor beleidsadviseurs, nautisch beheerders en vaarweginspecteurs.

Binnen de Digitale Gracht worden zes algoritmen gebruikt: twee voor verkeersmonitoring (Drukte per rak en vaarverkeersmodel) en vier voor informatiegestuurd handhaven (Detectie illegale passagiersvaart, Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart, Detectie geluidsoverlast op het water en Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart). Nu wordt het algoritme Detectie geluidsoverlast op het water omschreven.

Menselijke tussenkomst

Veld niet ingevuld.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme valt onder Digitale gracht.

    Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 13:00 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Dit algoritme valt onder Digitale gracht. In 2020 is de gemeente Amsterdam gestart met de ontwikkeling van een rapportage om illegale passagiersvaart op te sporen.

    Laatst gewijzigd op 6 januari 2025 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen.

    Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:45 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Dit algoritme valt onder Digitale gracht. Het vaarverkeersmodel is sinds 2022 in ontwikkeling en zal de capaciteit per rak weergeven.

    Laatst gewijzigd op 22 januari 2025 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Algoritme dat op de Scheveningse boulevard zorgt dat (na tellen en bepalen van de groepsdynamiek) het camerafragment geblurred wordt.

    Laatst gewijzigd op 5 juli 2024 om 8:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    Buiten gebruik