Digitale gracht: Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart
- Organisatie
- Gemeente Amsterdam
- Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
- Verkeer
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Naam
Korte omschrijving
Organisatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
- Verkeer
Status
Begindatum
Contactgegevens
Publicatiecategorie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Informatiegestuurd handhaven:
Binnen de Digitale Gracht worden vier algoritmen ontwikkeld voor informatiegestuurde handhaving. Tot nu toe hebben vaarweginspecteurs geen sancties opgelegd op basis van deze algoritmen. De algoritmen zijn nog niet in gebruik omdat ze eerst moeten worden beoordeeld op wettelijke en gemeentelijke voorschriften en toepasbaarheid. Een uitgebreide beschrijving wordt toegevoegd aan het register als de algoritmen in gebruik worden genomen.
Op de Amsterdamse binnenwateren geldt een maximumsnelheid om onveilige situaties en overlast te voorkomen. Overschrijding van de maximumsnelheid zorgt voor onveilige situaties en overlast, vooral door golfslag. Het algoritme gebruikt AIS-data van passagiersvaartuigen om snelheidsoverschrijdingen te meten. Het model werkt met een rekenregel die bepaald of een vaartuig minimaal twee opeenvolgende momenten sneller vaart dan de geldende maximumsnelheid (plus onzekerheidsmarge). Het model is in ontwikkeling en niet in gebruik. Het algoritme wordt toegepast voor het maken van een heatmap. Anders gezegd, een overzicht te geven van de ruimtelijke verdeling van snelheidsoverschrijdingen en specifieke vaartuigen uit te lichten. De rapportage is bedoeld om toezicht en handhaving efficiënter te maken en kan leiden tot aanspreken van rederijen op geconstateerde overtredingen. Er wordt geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming.
Afwegingen
De Digitale Gracht:
De Digitale Gracht meet het verkeer op het Amsterdamse binnenwater. Het project is in 2019 gestart onder het programma Varen. Het programma Varen valt binnen het cluster Ruimte en Economie. Voor het project zijn er sensoren geplaatst langs het binnenwater in het centrum en de hoofdvaarwegen buiten het centrum van Amsterdam. Met het inzetten van deze sensoren ontwikkelt de gemeente een dynamisch verkeersmodel en instrumenten voor informatiegestuurd handhaven. Dit gebeurt met behulp van algoritmen. De berekende verkeersdata wordt verwerkt en gepresenteerd in een digitaal overzicht (dashboard). Het dashboard is toegankelijk voor beleidsadviseurs, nautisch beheerders en vaarweginspecteurs.
Binnen de Digitale Gracht worden zes algoritmen gebruikt: twee voor verkeersmonitoring (Drukte per rak en vaarverkeersmodel) en vier voor informatiegestuurd handhaven (Detectie illegale passagiersvaart, Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart, Detectie geluidsoverlast op het water en Rapportage ligplaatsgebruik passagiersvaart). Nu wordt het algoritme Rapportage snelheidsoverschrijdingen passagiersvaart omschreven.