Parkeercontrole
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Economie
- Ruimte en infrastructuur
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Om Amsterdam leefbaar en toegankelijk te houden, mag er maar een beperkt aantal auto’s in de stad parkeren. De gemeente controleert of een geparkeerde auto het recht heeft om geparkeerd te staan, dus of iemand parkeergeld heeft betaald of een parkeervergunning heeft. Om efficiënter te werken doen we die controle met scanauto’s. Daarmee controleren we momenteel meer dan 190.000 officiële parkeerplaatsen in Amsterdam.
De scanauto’s zijn uitgerust met camera’s en rijden langs parkeerplaatsen in de stad. De camera’s leggen kentekens van auto’s vast en gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren.
Eventuele omstanders, ongerelateerde kentekens en andere privacygevoelige gegevens worden al in de scanauto onherkenbaar gemaakt op de foto's.
Het kentekennummer wordt naar het Nationaal Parkeerregister gestuurd waar gecontroleerd wordt of de auto het recht heeft om geparkeerd te staan. Als blijkt dat iemand geen parkeergeld heeft betaald, dan beoordeelt een controleur aan de hand van omgevingsfoto’s of er sprake is van een bijzondere situatie (laden of lossen, stilstaande auto’s voor een verkeerslicht). Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse. Als er geen sprake is van een bijzondere situatie, volgt een parkeerbon (‘naheffingsaanslag parkeerbelasting’).
Het verhogen van de pakkans vergroot de rechtvaardigheid ten opzichte van degenen die wel betalen of een geldige parkeervergunning hebben. Door te handhaven op de overtreding ‘stilstaan op de stoep’ wordt de overlast beperkt en de leefbaarheid vergroot voor diegenen die wel betaald of een geldige parkeervergunning hebben.
Afwegingen
Menselijke tussenkomst
Menselijke controleurs beoordelen de beelden om te zien of er sprake is van een speciale situatie, bijvoorbeeld laden of lossen, of stilstaande auto’s voor een verkeerslicht. Zij controleren ook of kenteken goed gelezen is. Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse.
Risicobeheer
Het systeem heeft een laag risico. Het belangrijkste risico is dat het systeem een kenteken verkeerd herkent en iemand een boete krijgt die dat niet verdient.
Dit kan gebeuren als een letter of cijfer op het kenteken foutief wordt herkend door zowel het algoritme als de controleur. Om dit risico te beheersen, krijgen mensen de mogelijkheid om via een website (naheffingsaanslag.amsterdam.nl) binnen 6 weken schriftelijk bezwaar te maken. Men krijgt via deze website de mogelijkheden om de foto van het kenteken en eventuele situatiefoto's in te zien. Eventuele omstanders, ongerelateerde kentekens en andere privacygevoelige informatie zijn onherkenbaar gemaakt op die foto’s.
Werking
Gegevens
Gescande kentekens
Scanauto’s met geautomatiseerde kentekenherkenning rijden door de stad om kentekens van geparkeerde auto’s te herkennen. De gegevens die door de scanauto’s worden verwerkt zijn de gescande afbeeldingen van kentekenplaten, samen met de locatie van de auto en tijdstempelgegevens. Als parkeergeld is betaald, worden de gegevens na 48 uur geanonimiseerd (kentekenfoto’s en omgevingsfoto’s worden verwijderd; het kenteken wordt verwijderd uit de metagegevens). Als geen parkeergeld is betaald, worden gegevens zo lang bewaard als nodig is voor bezwaar en beroep.
Nationaal Parkeerregister (NPR)
Het Nationaal Parkeerregister is een nationale database waarin alle actuele parkeerrechten van kentekens geregistreerd staan. Het register wordt beheerd door de RDW. De gegevens worden verzameld vanuit de parkeermeters en parkeerapps van gemeentelijke en commerciële parkeerbedrijven, parkeeraanbieders en handhavers. Gegevens over parkeerrechten worden tot 13 weken na het eindigen van het parkeerrecht in het register bewaard (alleen voor geautoriseerd personeel toegankelijk). De gegevens van het register worden gebruikt om te controleren of iemand ergens mag parkeren.
Technische werking
Algoritmen worden gebruikt:
- om de kentekenplaat te lokaliseren in de camerabeelden;
- om de afbeeldingen aan te passen voor identificatie;
- om de individuele karakters van de kentekenplaat te identificeren en;
- om mogelijke omstanders, ongerelateerde kentekens en andere privacygevoelige informatie onherkenbaar te maken op die foto's
Als een kentekenplaat is geïdentificeerd en verwerkt, dan worden de kentekengegevens voor verdere verwerking naar het Nationaal Parkeerregister gestuurd. Een algoritme van NPR controleert vervolgens de geldigheid van parkeerrechten voor het kenteken op een bepaalde tijd en locatie (voor informatie over dat algoritme, zie de informatie op de website van NPR: https://nationaalparkeerregister.nl/downloads/downloads-mobiel-parkeren.html – in het bijzonder de technische documentatie). Een positieve uitslag betekent dat de auto geldige parkeerrechten heeft. In dat geval worden de scangegevens van de kentekenplaat binnen 48 uur verwijderd. Bij een negatieve uitslag worden de beelden gecontroleerd door een medewerker van parkeerbedrijf P1, die in opdracht van de gemeente Amsterdam de parkeercontrole uitvoert. Parkeerbedrijf P1 beoordeelt of er sprake is van een bijzondere situatie, zoals laden en lossen of een verkeerslicht. Bij twijfel bekijkt een parkeercontroleur de situatie ter plaatse. Als een kenteken geen geldige parkeerrechten heeft worden de gegevens overgedragen aan de gemeentelijke belastingdienst. Zij gebruiken de database van de RDW om het kenteken te koppelen aan de persoonsgegevens van de eigenaar en stuurt een parkeerbon (‘naheffingsaanslag parkeerbelasting’).
De scanauto wordt naast de controle op betaald parkeren en het handhaven op stilstaan op de stoep ingezet voor dataverzameling over de parkeerdruk en het type vergunninghouder.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Amsterdam is een drukke stad. Dit kan soms leiden tot verkeersonveilige situaties. Door data te verzamelen over de aantallen voetgangers is het mogelijk om maatregelen te treffen, waardoor de drukte in goede banen geleid kan worden. Als een situatie door te grote drukte onveilig wordt, kan de gemeente ingrijpen.Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 10:19 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- Buiten gebruik
- Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door de parkeerdruk in de stad te monitoren, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:51 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door de opbrengsten van straatparkeren te monitoren en begroten, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Om de binnenstad van Groningen aantrekkelijk en goed bereikbaar te houden wordt verkeer door vracht- en bestelauto's aan banden gelegd. De gemeente maakt gebruik van camera's die kentekens kunnen lezen om dit beleid te handhaven.Laatst gewijzigd op 9 april 2024 om 8:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik