Kentekenherkenning voor handhaving laad- en lostijden

Om de binnenstad van Groningen aantrekkelijk en goed bereikbaar te houden wordt verkeer door vracht- en bestelauto's aan banden gelegd. De gemeente maakt gebruik van camera's die kentekens kunnen lezen om dit beleid te handhaven.

Laatst gewijzigd op 9 april 2024 om 8:37 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

12-2023

Contactgegevens

opendata@groningen.nl

Link naar publiekspagina

https://experience.arcgis.com/experience/54245b73619f46ef8962f2c3f7782925/page/Sensorenregister/?views=Verkeer

Link naar bronregistratie

https://data.groningen.nl/dataset/algoritmeregister-gemeente-groningen

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De Gemeente Groningen wil de binnenstad van Groningen aantrekkelijk en goed bereikbaar houden. Daarom wordt verkeer door vracht- en bestelauto's aan banden gelegd. Deze mogen alleen binnen bepaalde tijden (venstertijden) in de binnenstad komen. Daarnaast wordt vanaf 2025 ook een zero-emmissiezone ingesteld. Dat betekent dat een bestel- of vrachtauto alleen in deze zone mag komen als deze geen schadelijke stoffen uitstoot, zoals een auto op elektriciteit of waterstof. Controle hierop doet de gemeente met camera's die kentekens kunnen lezen. Het doel van het algoritme is om efficiënt te kunnen handhaven.

Het algoritme heeft alleen impact op voertuigen die niet in de gebieden mogen zijn. Alleen het overtredende voertuig wordt in beeld gebracht. Niet-overtreders worden buiten beschouwing gelaten (en daarmee niet op beeld gezet). 

Afwegingen

Het voordeel van het algoritme is dat dit efficiënter, sneller en goedkoper is. In plaats van dat er door medewerkers continu beelden uitgelezen moeten worden, wordt nu alleen een foto gemaakt van een voertuig dat niet in het gebied mag zijn. Het alleen plaatsen van verkeersborden is niet genoeg. Fysieke afsluiting met verkeerspalen (pollers)kent eveneens nadelen, zoals de hoge aanschaf- en exploitatiekosten en de schades die ontstaan. Bovendien moet het gebied altijd toegankelijk blijven voor de hulpdiensten. Cameratoezicht is efficiënter en effectiever dan de alternatieven. 

Menselijke tussenkomst

Het systeem levert een lijst aan met geregistreerde voertuigen zonder ontheffing. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) controleert en beoordeelt deze lijst vervolgens binnen 112 uur. Pas na controle door een BOA stuurt deze, bij een vastgestelde overtreding, dit door naar het Centraal Justitieel Incassobureau.

Risicobeheer

Het kentekenregistratiesysteem voldoet aan alle geldende privacy wet- en regelgeving.

Er is geen sprake van live videobeelden. Het gaat alleen om digitale afbeeldingen (foto's) met kentekeninformatie. Alleen overtreders komen tijdelijk op een lijst (maximaal 112 uur). Informatie over nietovertreders wordt niet opgeslagen.

De grenzen van het venstertijdengebied zijn zo vastgesteld dat bestuurders geen fuik in kunnen rijden.

De gemeente moet als opsporingsinstantie de digitale opnames vijf jaar bewaren. De gemeente moet er ook voor zorgen dat de overtreder de overtredingsfoto bij de gemeente op kan vragen. 

Wettelijke basis

De wettelijke basis voor de inzet van dit algoritme is de Wegenverkeerswet 1994. De Wegenverkeerswet 1994 (WVW) vormt de basis voor de regelgeving van het wegverkeer in Nederland. Voor de implementatie van de camerahandhaving heeft het college van B&W een raadsvoorstel (63778-2021) van 10 februari 2021 aangeboden aan de gemeenteraad. Dit voorstel is door de raad vastgesteld op 30 maart 2021. In dit besluit heeft de raad kennisgenomen van het inspraakverslag over de visie Ruimte voor Zero Emissie Stadslogistiek, deze visie vastgesteld, budget beschikbaar gesteld voor de voorgestelde maatregelen en de gemeentebegroting gewijzigd.

Links naar wettelijke basis

  • Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622
  • Raadsvoorstel (63778-2021): https://gemeenteraad.groningen.nl/Vergaderingen/gemeenteraad/2021/30-maart/21:00/Visie-Stadslogistiek-2.pdf

Werking

Gegevens

Kentekens voertuigen die niet in het toegewezen gebied mogen zijn, database met ontheffinghouders en de venstertijden. De venstertijden zijn de tijden waarin de speciale voertuigen wel / niet de binnenstad in mogen

Links naar gegevensbronnen

Uitleg over de gegevens op de website van de leverancier: https://www.brickyard.eu/camerahandhaving/

Technische werking

Het camerahandhavingssysteem scant alleen buiten de toegestane tijden alle kentekens van passerende voertuigen. De camera maakt vervolgens gebruikt van een algoritme voor objectherkenning. Het algoritme wordt gebruikt voor de herkenning en classificatie van verschillende soorten voertuigen in het verkeer (type voertuig en andere objecten). Het kenteken

wordt vergeleken met een database met geregistreerde kentekens van ontheffinghouders. De voertuigen zonder een ontheffing komen op een lijst, die bij een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) terecht komt. 

Daarnaast zorgt een ander algoritme ervoor dat de foto die gemaakt wordt van de overtreding wazig wordt gemaakt (geblurred), met uitzondering van het voertuig met kenteken.

Leverancier

Brickyard B.V.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • In het centrum van Arnhem geldt een milieuzone voor sterk vervuilende voertuigen die op diesel rijden. Het gaat om vrachtauto's, personenauto's en ook om bestelauto's. Deze milieuzone is ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 22 mei 2024 om 13:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.

    Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Om Amsterdam leefbaar en toegankelijk te houden, mag er maar een beperkt aantal auto’s in de stad parkeren.

    Laatst gewijzigd op 16 december 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het is voor de provincie belangrijk om actuele informatie te hebben over wat er speelt binnen de 50 gemeenten in Zuid-Holland. Inzicht in trends zijn belangrijk om goed en tijdig in te spelen op relevante ontwikkelingen. Dit wordt gepresenteerd op een slim nieuwsportaal voor de provincie genaamd Oog op Zuid-Holland.

    Laatst gewijzigd op 22 november 2024 om 11:24 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik