Betalingsbereidheid parkeren

Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

-

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het monitoren van de bereidheid van bewoners om parkeergeld te betalen

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: door de betalingsbereidheid van bewoners voor parkeren in Utrecht te monitoren, kunnen we ons parkeerbeleid beter en gerichter vormgeven. Dankzij een verbeterde vorm van ons parkeerbeleid kunnen we onze wettelijke taak op parkeerhandhaving op de juiste manier uitvoeren. Dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen. De waarde Privacy is NIET in het geding, omdat we op geaggregeerd niveau monitoren met parkeeropbrengsten op verschillende locaties. Zonder gebruik te maken van persoonsgegevens uit individuele parkeeracties. 

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Financiële gegevens uit interne systemen

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Door de opbrengsten van straatparkeren te monitoren en begroten, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Door de parkeerdruk in de stad te monitoren, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:51 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.

    Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:20 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het geautomatiseerd toekennen van een basisparkeervergunning als aan alle voorwaarden is voldaan. Via een beslisboom wordt een automatisch besluit genomen. Bezwaar wordt altijd behandeld via een medewerker. Vergunningen die niet via een simpele beslisboom kunnen worden toegekend worden niet in dit proces behandeld.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:02 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Om Amsterdam leefbaar en toegankelijk te houden, mag er maar een beperkt aantal auto’s in de stad parkeren.

    Laatst gewijzigd op 16 december 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik