Vroegsignalering schulden

Gemeente Almelo biedt hulp bij de strijdt tegen armoede. Daarvoor wordt een algoritme in de vorm van een webapplicatie gebruikt. Het algoritme zorg ervoor dat een signaal over een betalingsachterstand van een inwoner, bij de gemeente terecht komt. De gemeente biedt dan hulp aan.

Laatst gewijzigd op 16 april 2025 om 12:31 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

2020-Q1

Contactgegevens

privacy@almelo.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het algoritme helpt de gemeente Almelo in de strijd tegen armoede. Met het algoritme krijgt de gemeente Almelo signalen over betaalachterstanden bij woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven of waterbedrijven en particuliere verhuurders. Inwoners die in schuldsituaties dreigen te raken proberen we zo vroeg mogelijk te helpen, en daarmee voorkomen dat armoedeproblemen toenemen. Als de financiële problemen nog klein zijn, kan advies soms al een goede oplossing zijn.

Afwegingen

De gemeente Almelo heeft te maken met wet- en regelgeving waarbij de gemeente Almelo actief bewoners met dreigende schulden benadert en hulp aanbiedt. Om die wettelijke taak uit te voeren wordt het algoritme ingezet zodat gegevens over betalingsachterstanden op het juiste moment bij de coaches financien terecht komen. Als medewerkers dit handmatig zouden moeten uitzoeken dan kost dat veel tijd en zouden meerdere personen inzage hebben in de gevoelige informatie. Doordat het algoritme de gegevens uit een systeem haalt, komen alleen de signalen over betalingsachterstanden (langer dan 30 dagen) bij de gemeente terecht zonder tussentijdse inzage door personen. Over de uitwisseling van de gegevens zijn goede afspraken gemaakt: het gebeurt op een veilige manier, alleen noodzakelijke gegevens worden gedeeld en de gegevens zijn voor niemand anders zichtbaar dan voor de coaches financiën van de gemeente. Een inwoner kan uiteindelijk zelf kiezen om wel of niet gebruik te maken van de hulp van de gemeente Almelo.

Menselijke tussenkomst

Het systeem maakt zelfstandig (geautomatiseerd) een aantal keuzes, bijvoorbeeld om een email, brief of sms te versturen bij een betalingsachterstand tussen € 25 en € 2000. Na het proces van gegevenskoppeling is er een moment van menselijk toezicht en wordt gecontroleerd of die matching klopt. Bij een betalingsachterstand boven € 2000 is er altijd een beoordeling door een medewerker. Vanaf het moment dat de melding doorgestuurd is naar een hulpverlener is het proces niet meer geautomatiseerd.

Risicobeheer

De webapplicatie is een registratie- en informatiesysteem waar door bevoegde medewerkers alleen met een twee-factor-authenticatie kan worden ingelogd. Voor de beveiliging van het algoritme worden regelmatig beveiligingstesten uitgevoerd om te controleren of het systeem niet gehackt kan worden. De beveiliging van het algoritme voldoet aan de BIO-vereisten. Alleen de coaches financiën van de gemeente Almelo hebben toegang tot de gegevens. Inwoners kunnen op elk moment aangeven dat zij niet in het systeem willen worden vermeld. Gegevens worden dan onmiddelijk verwijderd. Daarnaast kunnen inwoners altijd inzage krijgen in de gegevens. Op het moment dat de gemeente Almelo de gegevens uit het systeem verwijdert, blijft er geen informatie over de schuldachterstanden achter bij de gemeente.

Wettelijke basis

Door wijziging in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) is sinds 1 januari 2021 vroegsignalering voor gemeenten een wettelijke taak. Door deze wet mogen aangewezen schuldeisers betalingsachterstanden doorgeven. Het uitwisselen van deze gegevens zorgt ervoor dat signalen van schuldenproblematiek eerder bij de gemeente terecht komen. Daardoor kan actief hulp aangeboden worden om toename van schulden te voorkomen.

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Naam, adres, emailadres, signalering van een betalingsachterstand van meer dan 30 dagen bij een woningcorporatie, nutsbedrijf zorgverzekeraars en particuliere verhuurder.

Technische werking

De schuldeiser doet een melding in het registratie- en informatiesysteem. Een keer per maand worden alle nieuwe meldingen door een medewerker van de gemeente gecontroleerd. Vervolgens wordt gecontroleerd of er sprake is van meerdere schuldachterstanden binnen één huishouden. Hierna stopt het geautomatiseerde proces met het algoritme. Daarna neemt de gemeente contact op met de inwoner om hulp aan te bieden.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het doel van de informatiedienst is om de gemeente te helpen begrijpen welke burgers mogelijk recht hebben op bijzondere bijstand, als gevolg van een onvolledige AOW-uitkering. Het algoritme werkt als een postbode, die van de SVB een lijst van burgers ontvangt, opsplitst en bezorgt. Zodat iedere gemeente een lijst van de eigen inwoners ontvangt.  

    Laatst gewijzigd op 19 juni 2024 om 9:08 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Eerste Hulp bij Geldzaken is het zo vroeg mogelijk signaleren van betalingsachterstanden om schulden te voorkomen. De gemeente ontvangt meldingen van zorgverzekeraars, energiebedrijven, verhuurders en drinkwaterbedrijven. De gemeente kan na melding helpen met geldzaken. Deze meldingen kunnen worden gedaan dankzij de wet Schuldhulpverlening. 

    Laatst gewijzigd op 15 december 2023 om 12:08 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier fraude door bewoners te bestrijden bij dienstverlening van Werk en Inkomen, maken we gebruik van de toepassing van een algoritme als informatiebron. Dit proces maakt onderdeel uit van het Interventieproject wijkgerichte aanpak Overvecht (Landelijke stuurgroep Interventieteams).

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:00 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    Buiten gebruik
  • Vanuit de Participatiewet dient onze gemeente gedurende de looptijd van de uitkering de rechtmatigheid daarvan te controleren. Hiervoor gebruikt gemeente Midden-Groningen naast het taakveld sociale recherche ook de diensten van het landelijke Inlichtingenbureau.

    Laatst gewijzigd op 10 januari 2025 om 16:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen of bewoners in aanmerking komen voor een uitkering, maken we gebruik van de toepassing van een algoritme als informatiebron. Bijvoorbeeld door vooraf te bepalen of de benodigde informatievelden in de aanvraag zijn ingevuld.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:55 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik