Terug naar alle algoritmes

Fraudebestrijding

Om op de juiste manier fraude door bewoners te bestrijden bij dienstverlening van Werk en Inkomen, maken we gebruik van de toepassing van een algoritme als informatiebron. Dit proces maakt onderdeel uit van het Interventieproject wijkgerichte aanpak Overvecht (Landelijke stuurgroep Interventieteams).

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:00 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
Buiten gebruik

Algemene informatie

Thema

Sociale zekerheid

Begindatum

2021-01

Einddatum

2022-03

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het bestrijden van fraude door bewoners bij dienstverlening bij Werk en Inkomen producten

Afwegingen

Resultaten Utrechts Uthiek Assessment met deze aanpak stimuleren we dat fraude door bewoners bij Werk en Inkomen dienstverlening op de juiste manier wordt bestreden. Hiermee dragen we bij aan de waarde Machtsverhoudingen, door de handhavende rol van de gemeente te vervullen en zoveel mogelijk te voorkomen dat onrechtmatige handelingen worden voorkomen. Bij dit proces is zorgvuldig gekozen of en welke criteria deel uit maken van het datamodel. Daarbij is specifiek gekozen om alleen te werken met criteria waarbij er op geen enkele manier sprake kan zijn van mogelijke discriminatie en/of etnische profilering. Bij de toepassing van het algoritme is er geen risico op privacyschending, omdat er niet gewerkt wordt met persoonsgegevens maar met profielen van objecten en de resultaten op geaggregeerd niveau worden gepubliceerd.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Interne gegevens van Werk en Inkomen, Publieksdienstverlening en Inlichtingenbureau