Voorspelling omgevingslawaai
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het algoritme is ontwikkeld om prognoses te kunnen doen voor onder andere het maken van beleid en om vergunningen te verlenen. Bij dit laatste wordt het rekenmodel gebruikt om te beoordelen hoeveel geluid het project waar de vergunning voor wordt aangevraagd zal produceren.
Zo maken grote gemeenten iedere 5 jaar geluidkaarten (ook wel 'geluidbelastingkaarten') en een actieplan om omgevingslawaai aan te pakken. Het gaat daarbij om lawaai van verkeer, spoorwegen en industrie. De kaarten geven de geluidsbelasting binnen de gemeente Groningen weer vanwege wegverkeer, railverkeer en industrieterreinen in het jaar 2021. Daarbij wordt ook duidelijk gemaakt hoeveel bewoners van woningen worden blootgesteld aan geluid en daarvan hinder ondervinden.
Afwegingen
De rekenregels met betrekking tot het berekenen en voorspellen van omgevingslawaai zijn omvangrijk en complex. Een computer kan dit sneller en betrouwbaarder dan een mens.
Menselijke tussenkomst
In principe is er geen menselijke bemoeienis bij het berekenen zelf. Wat er met de prognoses vervolgens wordt gedaan is wel mensenwerk.
Risicobeheer
Er wordt veel onderzoek gedaan door diverse adviesbureaus om te bepalen in hoeverre de berekende resultaten overeenkomen met de werkelijkheid.
Wettelijke basis
De wettelijke basis voor dit algoritme ligt in verschillende wetgeving. Allereerst in de wet Geluidhinder. Deze wet biedt geluidgevoelige functies (zoals woningen) bescherming tegen geluidhinder van wegverkeerlawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. Daarnaast de wet milieubeheer. De wet Milieubeheer was tot inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 de belangrijkste milieuwet. Deze wet legt in grote lijnen vast welke wettelijke middelen er zijn om het milieu te beschermen en welke uitgangspunten daarvoor gelden. Vanaf 2024 gaat de Wet milieubeheer grotendeels op in de Omgevingswet. De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin mensen wonen, werken en ontspannen. Deze nieuwe wet voegt oude wetten samen en bevat regels voor wat er buiten te zien, ruiken en horen is.
Gemeentes stellen iedere 5 jaar een geluidsbelastingkaart en een actieplan op. Deze verplichting komt voort uit de Europese richtlijn omgevingslawaai en is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De richtlijn omgevingslawaai is gericht op het vermijden, voorkomen of verminderen van schadelijke gevolgen van omgevingslawaai.
Links naar wettelijke basis
- Wet geluidhinder: https://wetten.overheid.nl/BWBR0003227
- Wet milieubeheer: https://wetten.overheid.nl/BWBR0003245
- EU-richtlijn Omgevingslawaai: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:189:0012:0025:NL:PDF
- Omgevingswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037885
Werking
Gegevens
Reken- en meetvoorschrift geluid 2012, Handleiding Meten en Reken Industrielawaai (HMRI), Cnossos
Links naar gegevensbronnen
- Reken- en meetvoorschrift geluid 2012: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031722
- Handleiding Meten en Reken Industrielawaai (HMRI): file:///H:/Mijn%20Documenten/Mijn%20Downloads/handleiding-meten-en-rekenen-inustrielawaai_internetversie_2004.pdf
- Cnossos : https://circabc.europa.eu/sd/a/ebfc8895-79fd-44db-8782-c5b26f6b1e37/CNOSSOS-
Technische werking
Het algoritme volgt een Europees en landelijk vastgesteld set van rekenregels om te komen tot een prognose. Deze prognose wordt omgezet in een visuele weergave in de vorm van een kaart.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Algoritme dat op basis van spectrogrammen detecteert welk geluid in het spectrogram te zien is. Het algoritme is bedoeld om een globaal beeld te krijgen waar, wanneer er wat voor soorten geluidsoverlast aanwezig zijn zodat daar verder onderzoek naar gedaan kan worden.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:53 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- Buiten gebruik
- Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Het doel van het pilot is om incidenten in de openbare ruimte eerder te herkennen. Met behulp van een algoritme kan de geluidsensor de type geluidsbron achterhalen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:33 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Dit algoritme heeft een laag impact. Directie Ingenieursbureau gebruikt software om het effect van hitte, regenval op het klimaat en de leefbaarheid te berekenen. Hierbij worden algoritmen gebruikt.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:34 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een laag impact. Directie Ingenieursbureau gebruikt software om grondwaterdynamiek in beeld te brengen.Laatst gewijzigd op 25 april 2024 om 12:41 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik